Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ammunition, spindlar och fulla med sand

/
  • Många av de bandvagnar som repareras har använts i Afghanistan.
  • Det krävs ett rejält saneringsarbete och personalen på BAE Systems har hittat många överraskningar.
  • På en av de första stationerna hanterar Thomas Bylund kylkassetterna.
  • Roger Berglund fixar det sista inför fordonets slutkontroll. Totalt ska 99 stycken bandvagnar levereras till The Ministry of Defence, den brittiska försvarsmakten.

Den brittiska försvarsmaktens bandvagnar har sett krigets Afghanistan – och repareras nu i BAE Systems Hägglunds lokaler.

Annons

Det jobbas febrilt och minutiöst inne i BAE Systems Hägglunds fabrik. Projektet "Regen" är i full huggning där 99 begagnade bandvagnar (Bvs 10) repareras och förvandlas.

– Många av dem är välanvända och i dåligt skick. Det kan vara allt från dörrar som inte kan öppnas till motorer som saknas, säger projektledaren Douglas Jackson om arbetet som påbörjades hösten 2012.

Maskinerna plockas isär i minsta detalj för att sedan återbyggas med samma delar. De strippas av in på bara karossen och rengörs, får olje- och vätskebyten, repareras och rengörs igen.

– Vi har en stor tvätthall där fordonen saneras. Och där har det dykt upp en hel del överraskningar, säger Jackson och nämner bland annat djur och kulor.

– Dessutom har vi hittat grejer som man inte förstår vad de gör i en bandvagn. Men man ska tänka på att militärer bott i vagnarna dag som natt.

Kunden som beställt arbetet är ingen mindre än den brittiska försvarsmakten, MOD (Ministry of Defence). Kontraktet är värt drygt 400 miljoner kronor och 60-65 arbetare ur personalen är handplockade till projektet. I takt med att maskinerna blir färdigställda skeppas de över Nordsjön till de brittiska öarna. Deadline för sista leveransdag är satt i oktober och hittills har arbetet med amfibiefordonen flutit på bra.

– Det är det unika med maskinerna, att de både kan gå på land och simma i vatten. Vi har inte stött på några större problem och fram till i dag har vi skickat iväg 62 bandvagnar, säger Jackson.

Projektet är indelat i tre faser och BAE Systems är strax på väg in i den sista. Prognosen för att hinna klart i tid ser enligt projektledaren "lysande ut" – och ett väl utfört arbete kan komma att ge ringar på vattnet.

– I samband med slutleveransen kommer vi parallellt att föra diskussioner med MOD om ett supportkontrakt. Det skulle innebära att vi får nya uppdrag i framtiden.

De omfattande reparationerna förlänger inte bara livslängden på fordonen. Det kan också förlänga samarbetet med en av företagets största kunder. 37 bandvagnar ligger fortfarande nermonterade i minsta detalj. Men snart kommer deras kroppar se nyfödda ut trots att själen är gammal. Redo för fältet och nya uppdrag.

– Det här är ett jättespännande projekt. Vi har haft liknande inom Hägglunds tidigare men aldrig så omfattande, säger Douglas Jackson.

FAKTA - Det här är Bvs 10

Längd: 7.6 meter.

Bredd: 2.2 meter.

Höjd (framvagn): 2.2 meter.

Hastighet: 65 kilometer i timmen (5 km/h på vatten).

Motor: 6-cylinder inline med upp till 275 hästkrafter, 2500 varv per minut.

Mer läsning

Annons