Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

5 bästa tipsen för att komma igång med träningen

/

Jessica Lindberg, personlig tränare i Örnsköldsvik, ger sina bästa tips för er som vill komma igång med träningen.

Annons

Många frågar om att bränna fett. Ska man titta på ren förbränning så är promenader eller lågintensiv träning den zon där vi förbränner mest fett rent procentuellt. Men högintensiv träning gör att vi blir bättre på att förbränna fett vid en högre puls och gör oxå att vi förbättrar vår kondition avsevärt vilket leder till en högre ork vilket gör att vi spontant rör oss mer i vardagen. Så för att göra ett långt svar kort: variera din träning med både högintensiv och lågintensiv träning och hitta träningsformer som du tycker är ROLIG så kommer du att röra dig mer och därigenom förbränna mest fett.

Stärka rygg och magmuskler kan man göra hemma. Köp en pilatesboll på närmaste sportaffär. Kostar inte många kronor men ger grymma resultat på mage och rygg. Googla på balansboll så hittar du bra övningar och övningsbeskrivningar. Addera plankan, sidoplanka så kommer du ha en riktigt stark bål till sommaren!

Har du fått en liten mage gäller det att kombinera konditionsträning med styrketräning för framför allt bålen. Att jobba mycket med den innersta magmuskulaturen som fungerar som en "korsett" för bålen. Tänk övningar som plankan, sidoplankan som handlar om att "dra in naveln" mot ryggraden. Då aktiverar vi den innersta muskulaturen som ligger närmast ryggraden. Jag rekommenderar Core-pass om du går på gym och köpa en boll om du tänker köra träningen hemma.

Det går att träna trots allt det är kallt. Att springa eller promenera kostar inget. Promenader kan man göra än fast det är kallt, leta upp närmaste långa backe och gå i rask takt uppför. Finns oxå massa bra styrkeövningar man kan göra med egen kroppsvikt. Google är bra för det ändamålet.

En bra träningsvecka för en vanlig motionär är cirka tre gånger i veckan, tycker jag, där man kombinerar kondition och styrka med rörlighetsträning. Antingen själv eller genom gruppass.

Mer läsning

Annons