Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leksaker ökar starkt på nätet

/

Allra mest handlar vi media och böcker på nätet, men leksaker är det som ökar starkast. Det visar en ny rapport om e-handeln.

Annons

Tillväxten för barnartiklar och -leksaker ökade med 47 procent under årets tredje kvartal. Det är den starkaste tillväxten i någon bransch som uppmätts i den så kallade e-barometern.

Förklaringen kan vara tidsbrist.

– Den kundgrupp som handlar leksaker och barnartiklar på internet är ofta tidspressade och vill handla bekvämt, enkelt och på tider utanför ordinarie öppettider. Internet har därför blivit ett naturligt och enkelt sätt att shoppa, säger Arne Andersson i anslutning till rapporten. Han är e-handelsexpert på Postnord.

Prognosen för hela e-handeln i Sverige är att den kommer att öka med 15 procent under året. Det innebär att handeln över nätet kan komma att omsätta totalt 42,5 miljarder kronor. Det motsvarar ungefär fem procent av den totala handeln.

Med den ökade handeln på nätet ökar också korsbefruktningen mellan de olika sätten att handla. Hälften av kunderna som kommer till en fysisk butik har redan kollat på nätet vad de vill köpa. Omvänt kollar 16 procent på varan i en fysisk butik för att sedan köpa den via internet.

En annan trend är att fler sköter inköpen från mobiltelefon eller surfplatta. 17 procent köpte mobilt, en ökning med 6 procent.

Totalt sett är det media, inklusive böcker, som toppar bland kategorierna. 42 procent av konsumenterna handlade i den kategorin under tredje kvartalet i år. Tillväxten är dock låg, 2 procent under tredje kvartalet och en förklaring till det kan vara att näthandeln mognat i den kategorin. Tvåa kommer kläder och skor (41 procent) och därefter är det hemelektronik och datorer (31 procent).

Den allra största e-handeln sker inom landet. Enligt rapporten är det ett paket av fem som kommer med varor från utlandet.

Näthandlarna hoppas mycket på den kommande julhandeln. Enligt undersökningen tror konsumenterna att det kommer att e-handla julklappar för 4,3 miljarder kronor. Det innebär att nästan var fjärde julklapp handlas på nätet.

Ett sätt för e-handelsbolagen att driva på e-handeln är den så kallade Black Friday och Cyber Monday, fenomen som kommer från USA. Under dessa dagar i slutet av november och början av december satsar handlarna på omfattande kampanjer med stora reor.

Första veckan i december är den tid då de flesta köper nätklappar. Den fysiska handeln toppar veckan därpå och sista veckan före jul sker i stort sett all handel i den fysiska världen.

Annons