Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi har ställt 500 krav"

/
  • Lastbilschaufförerna utsätts för hårda krav. Det speglar av sig i många typer av olyckor och tillbud.

Lastbilschaufförer är en yrkeskategori som drabbas av allt fler arbetsskador. Pressade körscheman är en av orsakerna.
– Jag har faktiskt inte gjort en enda arbetsmiljöinspektion inom transportsektorn som slutat utan påpekande, säger arbetsmiljöinspektör Christer Brink.

Annons

Han arbetar inom Härnösands distrikt, vilket innebär Västernorrland och Jämtland.

Under två års tid har just transportsektorn granskats extra hårt. I hela riket har drygt 2 000 åkerier fått besök och i sju fall av tio krävs det åtgärder i arbetsmiljön.

Skadorna har ökat med 18 procent de fyra senaste åren. Dubbelt så många lastbilschaufförer råkar ut för arbetsplatsolyckor som genomsnittet.

– Vi har framför allt koncentrerat oss på små åkerier med 1 till 15 anställda, säger Christer Brink.

Enligt honom handlar det om ett brett spektrum med brister. Exempelvis att åkaren har en egen mindre verkstad men inte inspekterat lyftanordningar och tryckkärl till exempel. Ofta brister det även i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

– Det gäller också att man följer upp olyckor och tillbud, att man försöker undvika att de upprepas. Statistiskt innebär var tionde tillbud att det också sker en verklig olycka.

Mest utsatta är långtradar- och lastbilschaufförer. 80 procent av de anmälda arbetsplatsolyckorna har drabbat lastbilschaufförer. Speciellt sådana som jobbar ensamma, som kanske bara har en egen bil.

– Det kan handla om timmerbilar där man jobbar ensam på avlägsna platser där det inte ens finns mobiltäckning.

Många chaufförer har väldigt pressade leveranstider och kan tvingas offra sina raster för att hinna med.

Arbetsmiljöverket påpekar också att små åkerier kan vara extra utsatta eftersom de i sin tur är i beroendeställning till större åkerier eller till speditörer. Vid upphandlingar ställs heller inte tillräcklig hänsyn till personalens arbetsmiljö och arbetstider.

Transportbranschen innehåller många andra verksamheter som ska inspekteras i nästa skede. Flyttfirmor, de som sköter slamtömningar, truckförare och liknande.

– Men det kan bli om något år. Än har vi många åkerier som vi inte hunnit med, säger Christer Brink.

I Härnösands distrikt har hittills 63 åkerier fått besök av arbetsmiljöinspektörer. Eftersom vissa haft problem som krävt åtgärder och återbesök har det inneburit 102 inspektioner.

– Vi har tillsammans ställt 500 krav på åtgärder hittills.

Mer läsning

Annons