Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverkschef åtalas för miljöbrott

Annons
Vägverkschef åtalas för miljöbrott

Lagrade 170 ton gammal asfalt utan anmälan

Vägverkets sektionschef Göran Johansson åtalas för "otillåten miljöverksamhet". Detta sedan 170 ton uppbruten asfalt lagts på ett upplag vid Kläpp, mellan Klockestrand och Skog.

En mellanagbring av mer än 10 ton asfalt innebär att det enligt miljöbalken är ett "C-ärende". Det kräver att man anmäler planerna till kommunens miljökontor senast sex veckor i förväg.

Det har inte skett i detta fall och därmed anmäldes, helt enligt miljöbalkens intentioner, ärendet till åklagare av kommunen. Något Tidningen berättat om tidigare.

Efter genomförd förundersökning har åklagaren Christer Jarlås nu beslutat att verkligen också väcka formellt åtal. Mellanlagringen anses strida mot både miljöbalken och förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.

Vägverkets ansvarige Göran Johansson medger de faktiska omständigheterna. Men han är mycket förvånad över att det blev ett åtal. Han hade trott att ärendet skulle läggas ner.

- Vi glömde tyvärr bort att göra en anmälan och det var synd. Men det är ett byråkratiskt krångel som gör att vi åtalas, trots att vi inte gjort något som skadat miljön, säger Göran Johansson.

Han tycker att både myndigheter och domstolsväsende borde ha andra miljöfrågor av större dignitet att jobba med.

- Jag har hört rykten om att man i liknande fall dömt straffavgifter som gått till miljökontoren. Är det så att det här är ett sätt att finansiera deras verksamhet kommer jag vid en eventuellt fällande dom att gå vidare med en överklagan.

Göran Johansson berättar också att han nu ska kontakta Vägverkets egna jurister för att diskutera åtalet.

Bakgrunden till asfaltupplaget var den stora översvämningen under regnen hösten 2000. Vattenmassorna resulterade bland annat i att en hel väg vid byn Kläpp, Lugnvik, rasade samman sedan en bäck tagit en ny sträckning. Raset var mycket dramatiskt och fick stor medial uppmärksamhet.

Den aktuella vägen var då nyasfalterad och hade inte ens hunnit slutbesiktigas.

- Därför ville vi bryta upp asfalten för att sedan kunna återanvända den, säger Göran Johansson.

Asfalten, 170 ton, lades därför upp vid den asfalterade parkeringsplatsen som finns i Kläpp, vid vågstationen intill gamla E4. Genom att asfalten lades på en asfalterad plan fanns, enligt Göran Johansson, heller ingen risk för att det skulle läcka ut några skadliga ämnen från asfalten.

Felet var dock att man aldrig berättade om detta för miljöansvariga på kommunen.

anders lidén

0612-77 17 60

anders.liden@tidningen.to



1 Brottsplatsen.

Det var här i Kläpp som Vägverket lagrade 170 ton uppbruten asfalt utan tillstånd. något som nu innebär att man åtalas för "otillåten miljöverksamhet".

foto: eleonor bölenius



2 Bakgrunden.

Det var asfalten från denna översvämningsdrabbade väg som lades upp i lager utan tillstånd.



Mer läsning

Annons