Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan telefon i en månad

/
  • Sten-Erik Wågström har tröttnat på att telefonen inte fungerar. Telia säger huvudkabeln reparerats, men det tutar bara upptaget.
  • Sten-Erik Wågström är ordförande i Salsåkers byalag.

Fortfarande problem efter stormen Ivar. Dålig mobiltäckning i området.

Annons

Det är snart fem veckor sedan stormen Ivar rasade över Ångermanland. Ändå är Sten-Erik Wågström och flera av hans grannar i Salsåker, mellan Ullånger och Nordingrå, fortfarande utan fast telefoni.

– Så här länge ska man inte behöva vänta, tänk om det händer en olycka och vi inte kan kalla på hjälp, säger han.

Sten-Erik Wågström är ordförande i Salsåkers byalag och säger att det inte bara är för sin egen del han protesterar.

Det var i mitten av december som stormen vräkte in över landskapet och fällde träd kors och tvärs. Tiotusentals hushåll blev ström- och telefonlösa. På de allra flesta håll har problemen fixats sedan lång tid tillbaka. Men inte i Salsåker. Där är situationen dessutom extra sårbar på grund av den dåliga mobiltelefontäckningen i området.

Sten-Erik Wågström berättar att det började med att strömmen försvann, därefter efter tystnade den fasta telefonin och lite senare mobilen.

Här bor också många pensionärer som inte använder mobiltelefon, betonar han.

– Vad gör de om det börjar brinna och de inte kan kalla på hjälp? Själv får jag leta reda på någon fläck på tomten där mobilen kan fungera.

Han påpekar också att det finns flera företag, en mäklare bland annat, som drabbas.

Själv avvaktade han ett tag med att anmäla felet, eftersom han trodde att strömavbrottet förstört hans egna ledningar inomhus. Han kontrollerade alla sina egna telefoner och rev till och med upp ett golv för att undersöka ledningarna inomhus.

– Andra i byn anmälde däremot felet direkt.

Att få kontakt med Telia är heller inte lätt. Och alla klarar inte av att använda knapptelefonerna och bolagets "själv-kontroll" vid felsökningar.

– Om man får höra att man ligger på plats 35 och har 53 minuter i kö är det inte roligt.

Han tycker att Telia i stället skulle ha en form av uppringningssystem, där man får veta vilken tid de ringer tillbaka, ungefär som vissa vårdscentraler.

– Visst förstår jag att man får extra arbetsbelastning en sådan här gång. Men då får man väl kalla in mer personal. Sedan säger de att problemen åtgärdats, men bara en bit bort ligger träden fortfarande rakt över telefonledningarna.

Mer än två veckor trycker han inte man ska behöva vänta på hjälp, ens efter en storm.

Mer läsning

Annons