Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tysta arbetsplatser kostar pengar

Allehanda.se kan i dag avslöja stora brister i den psykosociala arbetsmiljön vid Räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen.

Annons

När den ansvarige chefen konfronteras med frågor kring de anställdas rädsla och missnöje säger han att personalen inte tar sitt ansvar när de inte direkt säger vad de tycker. Det tycks inte spela någon roll att vi lägger fram exempel på personal som mår dåligt, en bild som också bekräftas av facket.

Det ska poängteras att den personal vi pratat med under vår granskning är stolta över sitt jobb och framhåller att arbetsplatsens bristande arbetsmiljö, i dagsläget inte innebär att räddningstjänsten gör ett sämre arbete. Allmänheten behöver alltså inte oroa sig för det.

Men innanför väggarna gror missnöjet. Vi möter personal som vittnar om anställda som skräms till tystnad och berättar om hot när man ifrågasätter organisationen eller ett avtal. Den som protesterar kan bli inkallad på "korrigerande samtal", säger en av alla de vi pratat med.

Ingen vågar träda fram offentligt med sin kritik. Arbetsplatsen har blivit tyst. Ingen vill riskera att hamna ute i kylan.

Och det är tyvärr inte första gången som vi ser den här sortens arbetsplatser.

Men vad innebär då denna tystnadens kultur?

Ja, förutom det uppenbara, såsom minskat engagemang, stressrelaterade sjukdomar och ett osunt arbetsklimat, så innebär det också ett slöseri med skattemedel.

För i en arbetsmiljö där människor inte vågar påtala brister finns en risk för att felaktigheter inte rättas till. Människor lämnar sina jobb, eftersom de känner frustration och maktlöshet inför en arbetssituation de inte kan påverka. Pengar slösas bort i organisationer som skulle kunna åtgärda sina arbetsmiljöbrister om folk bara vågade och fick delta i förändringsarbetet.

Vilka människor är det då som slår larm? Är det folk som vill framhäva sig själva eller bara obotliga rättshaverister? Tvärtom, visar alla undersökningar. De som träder fram och avslöjar stora fel är inte missnöjda anställda utan ofta de mest uppskattade, produktiva och hängivna medarbetarna i organisationen, människor med ett starkt rättspatos.

Men är taket allt för lågt, kommer även dessa personer att gå med krökta ryggar.

Mer läsning

Annons