Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trötta på att hissen står

/
  • Gudrun Söderberg, Martin Sjölander, Gertrud Stenling, Margita Sjölander och Anita de Wall har tröttnat på att hissen inte fungerar.
  • Äldre boende på Viktoriagatan 17 har tvingats ta trapporna när hissen krånglat.

Boende på Viktoriagatan har lessnat på ständiga hissproblem. Men de är inte ensamma. Underhållsbehovet för Krambos gamla hissar ligger på mellan åtta och tio miljoner kronor,

Annons

I torsdags förra veckan började hissen på Viktoriagatan 17 C att krångla. 85-åriga Gertrud Stenling var en av de drabbade när hon skulle ta sig till och från sin lägenhet på sjätte våningen. Martin Sjölander som är 77 år och har kärlkramp blev i lördags fast i hissen mellan två våningar. Personal från bostadsbolaget Krambo kunde snabbt veva ned hissen manuellt, men Martin Sjölander fick ta trapporna från tredje till sjätte våningen.

– Det gjorde ont i bröstet och var väldigt jobbigt.

De boende berättar att hissen under sex dagar från och till inte fungerat som den ska, eller över huvud taget inte alls. Efter felanmälan har reparatörer lagat hissen, men det har inte dröjt länge innan problemen varit tillbaka. En person satt fast en timme mellan två våningar. En mamma fick lämna barnvagnen och bära sitt barn i trapporna.

– Men det har varit problem också tidigare år. Detta har tagits upp på bostadsmöten men inget händer, vilket jag tycker är nonchalant, säger Gudrun Söderberg, 77 år.

Hyresgästerna framhåller att tillgången till hiss var en viktig anledning att flytta till huset.

– Hissen är för gammal och borde bytas ut i stället för att göra reparationer som inte håller, säger Gertrud Stenling.

Sture Norberg, underhållsansvarig på Krambo, håller med.

– Hissen är från 1975 när huset byggdes och därför kommer nu felen. Men den är inte farlig att använda. Att bygga om en hiss till god modern standard kostar 300 000-400 000 kronor plus moms.

Krambos hissbestånd är överlag föråldrat och kan kosta upp mot tio miljoner kronor att få i gott skick.

– Detta måste fördelas på två, tre år. Vi planerar att starta efter årsskiftet och hissarna på Viktoriagatan och Strandgatan står först på tur.

Mer läsning

Annons