Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikmiljön runt skolorna ett stort problem

Annons
Trafikmiljön runt

skolorna ett stort problem

250 000 barn åker skolskjuts varje dag. Men kompetenskraven för den som kör skolbussen är mycket lägre än för linjetrafik. 52 procent av förarna har inte deltagit i särskild utbildning för uppgiften. Föräldrars och skolpersonals beteende är det största problemet i trafikmiljön vid skolorna.

Det framkom vid fredagens skolskjutskonferens på Folkets Park i Örnsköldsvik.

Per Bernroth, yrkeslärare från Vännäs, sköter bland annat utbildningen av busschaufförer.

- Vi utbildar dem mot yrkesbevis, berättade han.

Yrkesbevis är ett krav för den som vill köra linjetrafik. Men för skolskjutsen är det en annan sak.

- Om man kör i mindre än fem mils radie räknas det som stadstrafik och föraren behöver inte yrkesbevis. Det betyder att den som enbart har busskort kan hoppa in och köra skolbuss, men får inte köra en linjebuss. Risken är att det blir ett extraknäck för folk med andra yrken, sade Bernroth.

Även kraven på bussarna sjunker när det handlar om skolskjuts.

- Linjebussen kör man max fem år. Sedan får den gå i annan trafik i sju år. Därefter blir den skolbuss.

Men Bernroth ansåg inte att det behövde vara ett problem.

- Länstrafiken ställer krav i upphandlingen och kommunen borde kunna ställa samma krav, tyckte han.

Ann- Charlotte Edholm, trafikingenjör och chef för utredningssektionen, Örnsköldsviks kommun, berättade att många ringde till henne och ville att det skulle göras något åt trafiksituationen. Att farthinder sattes upp eller hastighetsbegränsning infördes. Men när hon studerat problemen framkom en intressant sak.

- Oftast är det föräldrarna själva som rör sig i området. Många av dem lämnar barn på fel sida eller gör u-svängar med dålig uppsikt. Många har också bråttom när de åker från området. Trafikmiljön runt en skola är sällan anpassad för de trafikströmmar som uppstår vid hämtnings- och lämningstider. Inte heller är miljön förberedd för den nyttotrafik som måste in på området, olika leveranser, som exempel.

- Det är dessutom många som skjutsar barnen i onödan, ansåg hon.

Dagen avslutades med en debatt som kom att kretsa mycket kring alkolås. Alla föreläsarna var överens om att detta var ett bra och viktigt steg. Men pengar måste fram.

- Vi är mycket positiva till alkolås, tyckte Tomas Byberg, Bussbranschens riksförbund. Men det är en resursfråga också. Därför kanske vi ska prioritera bort andra saker som är verkningslösa.

På en direkt fråga från publiken om när Länstrafiken ska kräva detta av entreprenörerna svarade Sonja Andersson, Länstrafiken.

- Personligen tror jag att alkolås blir en självklarhet när vi gör nästa upphandling.

Och redan idag används alkolås vid vissa skolskjutsar.

- Bussarna vid två av de rektorsområden vi kör i Kramfors har redan idag alkolås, berättade Tomas Byberg.

pär andersson

0660-844 22

Mer läsning

Annons