Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tampong i stället för batong i poliskampanj

/
  • Annica Odelind hoppas på stort genomslag för polisens kampanj

Med information på tampongförpackningar riktar polisen sig direkt till kvinnor i kampanjen "Brott i nära relation".

Annons

Syftet är att uppmärksamma brott som sker mellan närstående och öka benägenheten att göra polisanmälningar. I Västernorrland satsar polisen även på att nå ut med budskapet via sin Facebooksida.

Regeringen har gett polisen uppdraget att sätta fokus på de brott som sker i nära relationer. Den riksomfattande kampanjen som startade på måndagen är tänkt att pågå en bit in på 2013. I Västernorrland kommer man att använda det material som distribueras av rikspolisstyrelsen.

– Vi använder Facebook för att bland annat visa en film om att det här är brott som inte bara sker inom missbrukskretsar, utan även i vanliga Svenssonhem, berättar Annica Odelind, informatör vid Polisen Västernorrland.

Under förra året polisanmäldes 841 fall av brott i nära relation i länet. Av dessa rubricerades 54 som grov kvinnofridskränkning och 277 som misshandel inomhus mot kvinna över 18 år eller äldre i nära relation. Samtidigt är det ett stort mörkertal för denna typ av brott. Brottsförebyggande rådet, Brå, uppskattar att bara var fjärde person som utsätts för brott i nära relation anmäler det till polisen.

Eftersom det mest är kvinnor som är utsatta provar Polisen nu med att efter nyår förse tampongförpackningar med information om kampanjen.

– Det är ett oerhört smart sätt att nå rätt kategori, säger Annica Odelind.

Under åren 2009-2010 genomförde Polisen kampanjen "Kom till oss" med samma syfte.

– Under ett halvår efter den kampanjen blev benägenheten att anmäla de här brotten större. Vi hoppas inte bara att nå de som är utsatta utan även att få de som känner till brotten att göra anmälningar, säger Annica Odelind.

Mer läsning

Annons