Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågen kan komma att stanna på fler orter

/

I framtiden kanske det går att ta tåget från Mörtsal, Lunde och Bollstabruk. Åtminstone finns planer på en förstudie om nya hållplatser efter Ådalsbanan.

Annons

En förstudie ska ge svar på olika frågor om de tre orterna, till exempel hur stort underlaget av resande är och vad det kostar att bygga nya stationer. I första hand handlar det om att underlätta för arbetspendling.

– För Mörtsal kan man även tänka sig möjligheten för turister att ta sig till Höga kusten, säger Henric Fuchs, trafiksamordnare vid Landstinget Västernorrland.

Mot fördelarna ska också vägas att fler stopp kan ge längre restider.

Kramfors och Härnösands kommuner har sagt ja till att satsa 100 000 kronor vardera i en förstudie.

– Det gör att det finns förutsättningar att gå vidare och ansöka om regionala projektmedel till länsstyrelsen, säger Henric Fuchs.

Tanken är att en förstudie också ska finansieras med 100 000 från landstinget och 550 000 från länsstyrelsen. Med eget arbete kan det bli en budget på dryga miljonen.

– Men i ett sådant här projekt behövs också extern hjälp. Enligt en preliminär tidsplan ska förstudien vara klar i februari 2015, kanske tidigare, säger Henric Fuchs.

Även Trafikverket och kollektivtrafikmyndigheten är diskussionspartners liksom Norrtåg som bedriver trafiken via operatören Botniatåg.

Genomförs förstudien utreds även stationen vid Höga kusten airport. Då stationen bara har en perrong kan i dag inte alla södergående tåg stanna vid den. Med ytterligare en perrong kortas dessutom restiderna då man slipper tågmöten.

Norrtågs upphandling om operatör på Ådalsbanan från augusti 2016 startar i år. Därför är det viktigt att en eventuell förstudie kan starta så snart som möjligt.

Mer läsning

Annons