Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spjutspetsar ska lyfta Kramfors

/

Taxichaufförer och frisörer blir spjutspetsar som ambassadörer för Kramfors. Yrkesgrupper som träffar mycket folk ska gå i bräschen för att lyfta en positiv bild av kommunen.

Annons

Olli Vipusaari på Taxi Kramfors är en av ambassadörerna och tycker satsningen är mycket bra.

– Vi kör turister och industrifolk som kommer från hela världen. De brukar fråga om hur många som bor här, vilka företag och vilka nöjen som finns.

Hjördis Åsander och Ann-Kristin Leiderud på kommunens näringslivsenhet tog fasta på att taxichaufförer och frisörer tillbringar en hel del tid med sina kunder. Meningen är att dessa kontaktytor nu ska användas och vässas för att ge relevant information om kommunen.

– Vi kontaktade i fem frisörer och ett tiotal taxichaufförer som var villiga att ställa upp som ambassadörer. Sedan har vi haft några träffar med dem, berättar Hjördis Åsander.

Syftet är att ambassadörerna ska bidra till att ge en positiv och rättvisande bild av kommunen, men inte bara till besökande utan även bland kommunmedborgarna.

– Förhoppningsvis ska detta spridas som ett virus. Ibland är det som att de gamla kommungränserna finns kvar, men det är viktigt att känna att det är en kommun. Att man till exempel i Kramfors gläds om det händer något bra i Ullånger, säger Hjördis Åsander.

Ambassörsskapet ska också spridas över kommunen. Redan är det klart med två ambassadörer i Nyland, två i Ullånger, en i Docksta och man söker nya i Nordingrå och Nora.

Den 11 mars genomförs en utbildningsdag för ambassadörerna. Leif Mattisson har ritat en ny och uppdaterad Kramforskråka som blir symbol för satsningen. Den ska också finnas som pin.

Ytterligare sätt att stärka sammanhållningen, även bland de som saknar dator, ska ske vid butikerna i Torrom, Lugnvik och Mjällom. Där sätts under året upp digitala bildskärmar med kommuninformation.

Mer läsning

Annons