Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spännande framtid väntar

/
  • Mark Addison visar hur en app för förstärkt verklighet kan användas i undervisningen.

I framtiden väntar jobb och problem som ännu ingen kan ana. Yrkesdagen på Ådalsskolan lyfte spännande perspektiv för dagens elever.

Annons

Rektor Peyman Vahedi inledde med en del förbluffande smakprov på tekniska lösningar som redan i dag finns men inte är välbekanta för alla. Beskrivande verklighet, eller augmented reality, används redan vid Ådalsskolan. Med satsning på surfplattor ligger skolan i framkant av utvecklingen.

Engelskaläraren Mark Addison demonsterade några appar för surfplattor och telefoner som på skolan används för beskrivande verklighet.

– Det blir nästan som Matrix och det finns många användningsområden för skolan.

Genom att hålla en iPad över en bild eller ett föremål, till exempel en bilmotor, aktiverar appen dold information. Det kan vara en tredimensionell film där konstruktionen kan studeras från alla håll. Det går till och med att få objekt att kliva ut som i en hologramliknande verklighet.

Flipped classroom beskrevs av matteläraren Björn Karlsson. Den omvända pedagogiska metoden handlar om att man går igenom nya kunskaper hemma i stället för som nu på skolan. Genomgångarna sker med filmer som läraren lagt upp.

– Eleverna kan ta del av genomgångarna när och var de vill. På skolan befäster man sedan kunskaperna med tester, laborationer och diskussioner. Detta blir mer tidseffektivt, då genomgångarna kan hållas kortare än i klassrumssituationen. Det finns också en likvärdighetstanke, då alla inte har samma möjligheter att få hjälp hemma.

Engelskaläraren Kristoffer Laukka berättade om nya utmaningar för att lära sig språk, som att göra en podcast.

Under dagen medverkade bland andra representanter för det lokala näringslivet. De fick också veta att Ådalsskolan och arbetsförmedlingen i mars ska samarbeta om en jobbmässa på skolan.

Mer läsning

Annons