Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Särskolan bortglömd i skoldebatten

/
  • Tilda Sällström och Esmeralda Cerna Hägglund går i trean och kommer in för att leka på Särskolan ibland. I mitten syns Alicia Dahlberg Ekström och Caroline Pettersson sitter bredvid Maria Fahlén. I bakgrunden sitter Jack Medin.
  • Inga-Britt Medin
  • Jack Medin

Lågstadieelevernas flytt från Kramforsskolan till Skarpåkerskolan påverkar särskoleelevernas inkludering i resten av skolan. Det menar Inga-Britt Medin vars son är 14 år, men leker bäst med barnen som är 7-8 år.

Annons

– I skolans likabehandlingsplaner för funktionshindrade är inkludering i samhället ett av målen. Det blir väldigt svårt om särskolan segregeras, vilket är konsekvensen om det inte finns några barn på skolgården som vill leka med våra barn, säger Inga-Britt Medin som är förälder till Jack.

Maria Fahlén som är lärare till Jack Medin tycker att flytten av lågstadiet bryter något som har fungerat bra för hennes elever.

– Jag vill se mina elever bli självständiga individer när de går ut härifrån, att de kan gå över torget och köpa sig en glass utan hjälp. Om de bara stannar inne i vår trygga miljö kommer det inte att hända, de behöver komma ut och prata med andra barn och få goda förebilder, säger Maria Fahlén.

Ju yngre barnen är när de börjar leka, desto lättare har de att acceptera varandras olikheter, de börjar umgås redan på förskolan.

– Samarbetet med lågstadiet här har fungerat väldigt bra, här leker alla barnen med varandra. Eftersom eleverna på särskolan har en lägre mental ålder så fungerar det inte för dem att vara med dem på mellanstadiet, säger Inga-Britt Medin.

Redan från förskoleklass börjar elever från skolan ha gemensam musikundervisning på särskolan för att alla ska lära känna varandra. Sedan fortsätter samarbetet med aktiviteter tillsammans. På skolgården leker barnen med varandra och för särskoleeleverna är det en stor vinst att tränas i sin kommunikation genom lek med elever i jämlik utvecklingsålder, berättar Maria Fahlén. För eleverna i de andra klasserna lär de sig att barn med funktionshinder inte är något konstigt.

Först trodde grundsärskolan inte att beslutet om Skarpåkerskolan skulle beröra dem, eftersom det var först i efterhand som det bestämdes att 1-3:orna från Kramforsskolan skulle flytta dit. För föräldrarna på särskolan tog det tid innan de insåg att beslutet påverkade deras barn.

Inga-Britt Medin och Maria Fahlén vill upplysa politikerna om att särskolan inte ska vara en separat del i skoldebatten.

– Jag är inte emot bygget av Skarpåkerskolan på något sätt, men att särskolan inte fick någon information under omorganiseringen av skolorna är inte bra, säger Maria Fahlén.

Mer läsning

Annons