Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska landningarna bli säkrare

/

En ny glidbanesändare har i höst tagits i bruk vid Höga kusten airport.
Det är en del av instrumentlandningssystemet som bland annat möjliggör landning i dåligt väder.

Annons

Det är en investering på 1 680 000 kronor varav Trafikverket står för halva summan. Den tidigare sändaren fungerade visserligen, men hade fallit för åldersstrecket.

– Den var 20 år gammal och det började bli svårt att få tag i reservdelar. Den nya är dessutom underhållstekniskt enklare att jobba med då felundersökningar kan göras med dator, säger flygplatschefen Anders Eriksson.

Glidbanenesändaren, en cirka tio meter hög mast med riktantenner, monterades på plats redan i somras.

– Sedan kördes den i provdrift under 1 000 timmar, har från och med i höst börjat användas och fungerar perfekt, säger Anders Eriksson.

Glidbanenesändaren är placerad vid landningsbanans södra ände nära där flygplanen går ned för landning. Sändaren skickar ut radiosignaler som flygplanen följer när de ska landa. Signalen tas emot strax efter att planen har passerat över Kramfors. Med hjälp av detta system går det att landa även om väderleken försämrat sikten. Man kan likna instrumentlandningssystemet vid hur fyrar fungerar till sjöss, fast på elektronisk väg.

Mer läsning

Annons