Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt verktyg i lärandet

/
  • Björn Lidenmark och Mikael Jakobsson från Sogeti, Bo Källstrand och Peyman Vahedi studerar Ådalsskolans ännu hemliga app som ska lära genom gamification.

Ådalsskolans nya pedagogiska app förhandsvisades under fredagen. Samma signaler som triggar ungdomar till dataspelande ska också ge dem kunskaper på ett lustfyllt sätt.

Annons

Länsstyrelsen har investerat 1,6 miljoner kronor i utvecklingen av appen. Lika mycket har kommunen och Ådalsskolan satsat genom arbetsinsatser. Det handlar om gamification, lärande i spelliknande miljöer.

Kommunala politiker och tjänstemän deltog i förhandsvisningen. Länsstyrelsens högste chef, landshövding Bo Källstrand, var också inbjuden.

– Det är imponerande nya och banbrytande idéer som kommer från Ådalsskolan och som kopplas mot spelvärlden. Den pedagogik som fungerade i går fungerar kanske inte i dag och här ligger man verkligen i frontlinjen, sade Bo Källstrand.

Den 21 februari ska appen, vars namn ännu är hemligt, lanseras. Den tas då i bruk på Ådalsskolan men ska även kostnadsfritt vara tillgängliga för andra skolor och övriga intresserade. Alla ämnen involveras. Inom matematiken kan det handla om ekvationslösning, inom svenskan övning av skrivregler.

Vad som ska locka eleverna till appen, kanske från sitt vanliga dataspelande, är inslaget av quiz, eller frågesport. Man får poäng genom att lösa uppgifter och kan välja att jämföra sig med andra, eller bara spela mot sig själv.

– Detta är triggern, eller tävlingsmomentet. Men vi jobbar med att lägga till fler typer av triggers. Det kan vara att kunna kontakta andra i realtid för att få hjälp, som en livlina. Det här projektet fortsätter till mars 2015, säger Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan.

Idén väcktes vårterminen 2012. Halva Ådalsskolans personal har sedan deltagit i utvecklingsarbetet, andra halvan har stöttat projektet. Eleverna har varit testpiloter och kommit med idéer och valt design.

– Men det behövs en eldsjäl som Peyman Vahedi som får alla med sig. I annat fall tror jag inte projektet hade inletts, sade Bo Källstrand.

I somras togs utvecklingsarbetet ytterligare ett steg. IT-företaget Sogetis Sundsvallsavdelning fick då uppdraget att skriva programkoden som slutligen levandegjort pedagogiska ideér och önskemål.

Peyman Vahedi har inte sett någon liknande pedagogisk app.

– Inte med möjligheten för lärarna att själva gå in och påverka innehållet.

Arbetet har inte enbart fått positivt bemötande. Från konkurrenthåll har det gurglats lite om det verkligen är skolans roll att göra appar. Peyman Vahedi tror dock på en fortsatt utveckling där appar till exempel blir ett bra hjälpmedel för elever med särskilda behov.

Mer läsning

Annons