Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya nyckelord för Kramfors

/
  • Hans Högberg presenterade i torsdags förslaget till den bild av Kramfors som ska marknadsföras utanför kommunen.

Robert Lind sade att Kramfors är "ljust" och "vackert". Men i framtiden är det nyckelorden "tryggt", "nära" och "inspirerande" som gäller. I alla fall om politikerna antar det förslag till officiell bild av kommunen som i går presenterades.

Annons

Under hösten har allmänheten bjudits in till tre träffar för att diskutera kommunens byggande av varumärke. Syftet har varit att skapa enighet kring bilden av Kramfors, vilka värden som främst gör kommunen attraktiv och som därför ska lyftas fram.

– Jag är glad att det kommit 30-40 engagerade personer på mötena. Det har varit folk med olika yrken, i varierande åldrar och från olika delar av kommunen, säger Hans Högberg, utredningssekreterare vid kommunens utvecklingsenhet.

På torsdagskvällen presenterades vid ett möte på Centrum i Ullånger resultatet av diskussionerna. Det finns nu ett material som förslag till ett styrdokument som politikerna ska ställning till under nästa år. Ett strategiskt dokument som ska definiera den officiella bilden av Kramfors och marknadsföras utåt.

Varumärket har formulerats kring två utgångspunkter.

– Först världsarvet med dess spännande och omväxlande natur. Sedan närheten mellan människorna i kommunen, nära geografiskt men även socialt. Det finns många små orter med en bra sammanhållning, säger Hans Högberg.

Mer detaljerat lyfts de goda möjligheter att röra sig i naturen och ett bra utbud av fritidsanläggningar. Naturen anses också vara en inspiratör och del i att kommunen har många yrkesverksamma kulturarbetare.

Nyckelord som "tryggt", "nära" och "inspirerande" kan anses allmänna och självklara. Hans Högberg menar dock att många kan samlas kring dem och att det är viktigt att orden förankras både bland politiker och allmänhet.

– De blir något man måste leva upp till i kommunen och som påverkar framtida beslut. Ett exempel var när SJ för flera år sedan skulle byta träet i sofforna på Stockholms central. Man hade köpt teak för 300 000 kronor, men bestämde sig sedan för att inte använda det då detta hade gått stick i stäv med SJ:s arbete att bygga sin miljöprofil, säger Hans Högberg.

Mer läsning

Annons