Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya lärare stöttas i samtalsprojekt - Kramfors en av de utvalda orterna

Annons
Nya lärare stöttas i samtalsprojekt

- Kramfors en av de utvalda orterna

Nya lärare möter ofta uppgifter som kan vara tuffa att gå igenom på egen hand. I syfte att hjälpa nyutexaminerade pedagoger har Lärarnas Riksförbund därför drivit ett samtalsprojekt i sex utvalda orter i landet, däribland Kramfors.

- Det är otroligt viktigt att man har någon att prata med som ny lärare, säger Anna-Karin Näsström, som sedan drygt ett år arbetar på Bollstaskolan.

Anna-Karin Näsström är ung och späd, men utstrålar lugn och beslutsamhet när hon talar om sin situation i klassrummet med eleverna.

- Jag trivs jättebra, men faktum är att läraryrket innebär stress, ångest och mycket jobb. Därför är det viktigt att ha någon att samtala med.

Kollegorna på Bollstaskolan har alla varit hjälpsamma och kommer gärna med goda råd.

- Men ibland kan det vara svårt att prata med äldre lärare som har en mångårig erfarenhet. När man nyss slutat lärarhögskolan tycker man att man ska kunna allt och det är då lättare att våga öppna sig för andra i samma situation.

LR:s samtalsprojekt har därför hjälpt Anna-Karin en hel del. Vid tre tillfällen har hon och åtta andra nyexaminerade lärare i Kramfors träffats för att öppet och konkret berätta om gjorda erfarenheter och ge varandra stöttning.

Lärarnas Riksförbunds ansvar i skolfrågor är av naturliga skäl stort och förbundet arbetar konstant för att få människor att välja lärarbanan samt motivera dem att stanna kvar i yrket. Helena Sankala är, tillsammans med sin fackliga kollega Lena Lindqvist-Albinsson, den som står bakom idén och utformandet av projektet.

- Om dagens mönster inte förändras kommer det att saknas 20000 lärare inom några år, säger Helena Sankala.

Fem kommuner och en stadsdel i Stockholm har deltagit i projektet.

Förutom Piteå är Kramfors den nordligaste kommunen. De övriga är Tingsryd, Nybro, Avesta och Hägersten.

Deltagande lärare har bjudits in av kommunerna och träffarna har genomförts under ledning av Sankala, hennes partner och andra samtalsledare.

- Jag har haft Kramfors som min "pilotkommun" och verkat som samtalsledare där, berättar Helena Sankala.

Totalt har 56 nya lärare i landet träffats tre gånger och diskuterat allt från betygssättning till föräldrasamtal. Naturligtvis har det kommit upp egna erfarenheter, men då allt skett under sekretess har deltagarna kunnat öppna sig för varandra.

Just tystnadsplikten är något som Anna-Karin Näsström uppskattat eftersom hon arbetar med en mindre grupp elever som har olika sociala problem och funktionshandikapp.

- Samtidigt som jobbet är roligt och utmanande får jag lägga ned mycket tid på planering och har ofta mina elever i huvudet. Därför var det skönt att kunna berätta olika saker för kamraterna i samtalsgruppen och veta att det inte gick vidare.

- Jag önskar att det kommer en fortsättning på samtalen och då kanske inte enbart för nyexaminerade. Samtal och diskussioner är alltid ett bra forum oavsett om du jobbat kort eller lång tid.

ann-cathrin granbäck

0612-77 17 62

ann-cathrin.granback@tidningen.to

Mer läsning

Annons