Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljardupphandling av kollektivtrafik

/
  • Flera hundra bussar berörs av nya regler och den nya upphandlingen för kollektivtrafiken i länet som träder i kraft sommaren 2014. Betydligt högre miljökrav än i dag kommer då att ställas.

En gigantisk upphandling i länet drar snart i gång.

Det är den nya Kollektivtrafikmyndigheten, med säte i Kramfors, som ska upphandla den kollektiva busstrafiken i länet för många år framåt.

För bussbolagen handlar det om att slåss om uppdrag i miljardklassen.

Annons

– Så länge anbuden inte annonserats ut vill jag inte gå in så mycket i detaljer, säger myndighetens chef Per Eriksson.

Han säger att det är viktigt att de som är intresserade av att lägga anbud får samma information och att ingen känner sig förbigången.

Klart är i alla fall att upphandlingen kommer att gälla busstrafiken från juni 2014 och framåt. Hur lång period det gäller är inte bestämt med säkerhet, men det lutar mot ett uppdrag på åtta år.

Den nuvarande upphandlingsperioden är också lång, den började gälla 2005.

– Det beror på att man ska klara sådant som avskrivningar av bussarna och liknande.

Som det ser ut i dag är det åtta bussbolag som delar på trafiken med tillsammans 300 bussar.

Något helt nytt den här gången är de höga miljökrav som ska ställas. Hur de blir utformade vill inte Per Eriksson gå in på men bekräftar att det blir en skärpning.

Ser man till landstinget som är intressent i myndigheten finns ett beslutat miljömål om att år 2010 ska 90 procent av kollektivtrafiken ske med fossilfria bränslen. Det innebär att en radikal förändring av bussparken måste göras.

– I dag är det knappast någon av bussarna som kör fossilfritt, inte annat än en del etanolbussar i Örnsköldsvik.

Hur den exakta tidsplanen för upphandlingen ser ut är osäkert men Per Eriksson hoppas att ha alla underlag för de intresserade entreprenörerna framme till senast i januari nästa år.

Mer läsning

Annons