Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik för dålig uppföljning

Kramfors kommun får kritik av inspektionen för vård och omsorg, Ivo, för hur man hanterat en inflammerad konflikt i hemtjänsten.

Annons

Tvisten har pågått i flera år. Den hänger samman med att en anhörig till en numer avliden kvinna i Kramfors kommun varit kritisk till hur en person i hemtjänsten agerat mot släktingen.

Enligt släktingen hade den anställde gjort sig mer eller mindre gjorde oundbärlig för kvinnan och hennes make, mer än vad som kan anses rimligt att en kommunanställd ska göra. Bland annat ska den anställde i hemtjänsten vid ett sjukhusbesök hos kvinnan ha registrerat sig som närstående släkting.

Det inträffade 2009 och ledde till att bistånds- arbetsmarknads- och sociala servicenämnden påpekade det olämpliga i det agerandet, men man följde inte upp ärendet på ett år. Ivo tycker att nämnden borde ha varit mer aktiv och följt upp saken bättre.

2010 beslutade nämnden att den anställde inte längre kunde vara vårdtagarens kontaktperson på grund av att det utvecklats en "privat relation" med vårdtagare som skulle få hjälp.

När kvinnan avled 2011 uppstod också en tvist kring testamentet när den hemtjänstanställde visade sig stå som förmånstagare. Tvisten ledde till rättegång slutade med att den anställda friades men ändå förklarade sig avstå från arvet.

Ivo skriver att det i efterhand är svårt att avgöra vad den "privata relationen" innebar på grund av briser i journalanteckningarna.

Sammantaget anser myndigheten att nämnden brustit i sitt uppföljningsansvar.

"För detta förtjänar nämnden kritik" avslutas yttrandet.

Mer läsning

Annons