Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresavtal granskade

Kontrollen av hyresavtalen för Kramfors kommuns BAS-förvaltnings lokaler bör förbättras enligt en revisionsrapport.
Avtalen sköts av kommunens tekniska avdelning.

Annons

Bistånds-, arbetsmarknads- och sociala servicenämnden har i sin verksamhet ett stort antal lokaler, till exempel för äldreboenden, dagcenter och ungdomsverksamhet.

Kommunfullmäktiges ordförande och BAS-nämndens ordförande har via kommunens revisorer gett revisionsfirman KMPG i uppdrag att granska rutinerna för BAS-förvaltningens hyresavtal.

Bakgrunden är en oro för att förvaltningen inte skulle ha tillräcklig kontroll över hyresavtalen med det kommunala bostadsbolaget Krambo.

Revisionsrapportens bedömning är att förvaltningen med stöd av tekniska avdelningen är på god väg att få kontroll över hyresavtalen. Man noterar dock att det i hyresavtalsregistret saknas vissa rutiner, som uppdatering av registret och rutin för att påminna om uppsägningstider. Det fattas även en del handlingar som Krambo ska ta fram.

I rapporten menar revisorerna att det är normal praxis att en hyresvärd vid förhandlingarna om att hyra ut en lokal informerar om vilken hyresnivå som beräknas gälla under vissa förutsättningar. Det kan vara efter en nyproduktion, ombyggnation eller renovering av en lokal. Det noteras att denna modell inte verkar har tillämpats mellan BAS-förvaltningen och Krambo.

Enligt revisorernas bedömning blir en konsekvens då också att Krambo med BAS-förvaltningen som hyresgäst får svaga drivkrafter att hålla en budget vid till exempel en ombyggnation. De menar också att en förändring av rutinen skulle kunna stimulera förvaltningen att söka lokaler även hos andra hyresvärdar än Krambo.

Mer läsning

Annons