Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gällivare behandlar Kramfors som luft

Inga mellanlandningar på Höga kusten airport. Så vill Gällivare kommun ha det på flygsträckan Gällivare–Arlanda i fortsättningen.

Annons

Trafikverket har i dag avtal om flygtrafik till ett antal orter där staten bedömt att det är viktigt att det finns kommunikation med flyg. En av dessa orter är Gällivare. Avtalet gäller till oktober 2015. Inför nästa avtalsperiod har Trafikverket genomfört en utredning.

Utredningen föreslår trafik på sträckan Gällivare-Arlanda även i fortsättningen. Kostnadsökningen på 15-20 procent anses rymmas inom Trafikverkets anslag.

Höga kusten airport anses också i fortsättningen vara en lämplig flygplats för att mellanlanda på under sträckan. En synpunkt som dock inte delas av Gällivare kommun.

I ett brev framhåller Gällivare att mellanlandningen i Kramfors förlänger flygtiden och påverkar tillgången till flygbiljetter på attraktiva tider och till rätt pris för både affärsresor och privata resor. Man kräver att stolskravet i den allmänna trafikplikten höjs från dagens 68 000 till 75 000 sittplatser per år utan mellanlandning. Vid en mellanlandning menar man att det ska tillföras ytterligare sittplatser som motsvarar efterfrågan på Höga kusten airport.

Fler stolsplatser innebär högre kostnader för Trafikverket.

Anders Eriksson, flygplatschef vid Höga kusten airport, tror inte att Gällivare kommuns inställning är ett hot mot mellanlandningen.

– Detta är kommunens inställning, men jag tror inte att gruvnäringen håller med. Närmare 5 000 passagerare per år flyger från Höga kusten airport till Gällivare, de flesta inom gruvnäringen.

Från Kramfors kommun framhåller man att närheten mellan flygplatsen och järnvägen även kommer resenärer från Gällivare till del.

– Man bör väga in att det ger bra förbindelser till Umeå och Sundsvall och tillgång till universitet och länssjukhus, säger Anders Eriksson.

Mer läsning

Annons