Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Förslaget att lägga ned individuellt program får IG

Annons
Förslaget att lägga ned individuellt program får IG

"Vad kommer att hända med oss då?" Eleverna på IV i Kramfors

Förslaget att lägga ned gymnasieskolans individuella program, IV, stöter på patrull i Kramfors. Såväl lärare som elever på Ådalsskolan ger utbildningsminister Thomas Östros underkänt.

- Varför plocka bort något som fungerar, det här liknar misshandel av människor, säger läraren Conny Lundkvist.

I måndags lade regeringen, med Tomas Östros i spetsen, fram förslaget att förnya gymnasieskolan så att elever i behov av särskilt stöd ska få det inom ordinarie gymnasieprogram. En elev som inte uppnår godkänt i kärnämnena, det vill säga svenska, engelska och matte, ska få ett skriftligt omdöme från grundskolan. Inom ramen för den studieväg som eleven valt ska sedan en individuell studieplan upprättas.

Förslaget innebär att det individuella programmet i princip läggs ned hösten 2003.

- Det här är bara blaj. Av våra 50 inskrivna elever är det bara en som inte går ett "vanligt" program på grund av att denne inte är godkänd, säger Tomas Hofström.

De flesta på IV i Kramfors är alltså inte i den situationen att de saknar betyg. Många har valt IV för att en vanlig skolform inte passar dem eller för att de hoppat av ett program och nu väntar på nästa läsår.

- Det hör inte till vanligheterna att gymnasieskolor har så här få "icke godkända" elever på IV. Orsaken till att situationen hos oss är att vi är en av få kommuner i Västernorrland som har sommarskola, berättar Conny Lundkvist.

Det individuella programmet på Ådalsskolan kallas ibland lite skämtsamt för "navet". Här ser man alltid till möjligheterna och individualisering är a och o.

I samråd med eleverna gör Conny Lundkvist och Thomas Hofström handlingsplaner som sedan kontinuerligt följs upp.

- Det här förslaget kommer att innebära ett vakuum för eleverna. Elever med behov av särskilt stöd har alltid funnits och det är vår skyldighet att ordna ett forum där vi klarar alla. Varför då ta bort det vi har?

20-årige Gabriel Wiklund har hittills haft en tuff skoltid. Grundskolan strulades bort och han klarade inte godkänt i kärnämnena. På grund av ett tidigare drogmissbruk har han flyttat runt på olika hem.

- Men nu bor jag i Kramfors med min mamma. Här känns alltid bättre, det är lugnare och jag behöver det för att kunna jobba bra.

Gabriel pluggar matematik och svenska. Han klarar målen i matte, men inte i svenska.

- Jag tänker fortsätta plugga, kanske blir det Komvux nästa år. Utbildning är viktigt eftersom jag vill jobba med ungdomar som är i samma sits som jag har varit.

För Petra Nordén är IV lite av ett mellanår eftersom hon hoppade av sitt påbörjade gymnasieprogram. I väntan på nästa år då hon ska plugga omvårdnadsprogrammet i Härnösand läser hon matte och svenska A.

- Jag tjänar på det här året eftersom jag nästa år redan har klarat av två ämnen.

Även Astou Niang från Senegal har bara gott att säga om utbildningen på IV. Hon säger att atmosfären i klassrummet oftast är lugn och skön och att hon har god kontakt med lärarna.

- Det behövs när jag ska träna svensk stavning och så. Det vi nu undrar är - vad ska ske med elever som oss om IV inte får vara kvar?

ann-cathrin granbäck

0612-77 17 62

ann-cathrin.granback@tidningen.to

1 Kritiska.

Thomas Hofström och Conny Lundkvist har genom åren byggt upp en verksamhet de tror på och är stolta över. Östros förslag känns nu som ett slag i ryggen.

- Debatten har funnits ett tag nu och vi betraktar den som skitsnack från folk som inte vet vad de talar om.

foto: stefan sundkvist

2 Lär svenska.

Astou Niang vill läsa samhällsprogrammet med språklig inriktning. För att klara det behöver hon i lugn och ro lära sig behärska svenskan först.

3 Slut strul.

För Gabriel Wiklund innebär IV i Kramfors en nystart efter att ha strulat bort högstadietiden och tidigare gymnasiestudier.

Mer läsning

Annons