Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett sjöäventyr som gav mersmak

/

Navigering i tättrafikerade Engelska kanalen en dimmig natt. Malin Vallins marina eldprov var inget för svaga nerver, men seglatsen med HMS Falken ett minne för livet.

Annons

Den 18-åriga Kramforstjejen har knappt hämtat sig från äventyret. Hon var en av 28 ungdomar som ingick i besättningen på skonertfartyget HMS Falkens månadslånga färd genom Europa i somras. Flera hade liksom Malin en bakgrund i Sjövärnskåren. HMS Falken ingår tillsammans HMS Gladan i Marinens Sjöstridsskolas skonertdivision, som är ett utbildnings- och rekryteringsförband.

Redan när hon mönstrade på fartyget i den franska kuststaden Rouen anslogs tonen för resan.

– Så fort vi var ombord beordrade kapten oss att klättra upp och ned i den 32 meter höga masten. Det kändes väldigt skakigt, speciellt som vi precis kom från en 19 timmars bussresa från Sverige. Först sedan vi klarat detta fick vi godkänt och namnbricka samt tilldelades position och arbete på fartyget.

Malin Vallins speciella uppgift blev att balansera på peket, som sticker ut från fören över vattnet. Där skulle hon vika ihop det främre seglet och rengöra ankaret när det drogs upp. Givetvis hade hon säkerhetssele, men fick i det utsatta läget vänja sig vid att ta emot rejäla duschar.

Förutom sina specialtilldelade uppgifter cirkulerade ungdomarna på olika vakter. Det handlade bland annat om att navigera och styra fartyget, att vara utkik uppe i masten och ansvara för frälsarkransen om någon föll överbord. Allt måste fungera dygnet runt, en rejäl utmaning även om det också fanns en nyckelbesättning med tolv marint rutinerade personer ombord.

Den nattliga navigeringen genom Engelska kanalen var pirrig för Malin. På grund av dimma var sikten obefintlig.

– Radarn visade att vi hela tiden hade massor av fartyg runt om oss. Detta är ju känt för att vara det mest trafikerade farvattnet i världen. Man var spänd på om någon skulle ändra sin kurs, men det gick bra.

Hon glömmer säkert inte heller stormen på Nordsjön där Falken gungade 40 grader åt varje sida.

– Då fick vi hålla i oss för att inte åka överbord.

Deltagandet vid ett internationellt marint event i Rouen var en upplevelse av annat slag. En och en halv miljon besökare såg svenskarna och deras fartyg. Kontakter knöts med sjöfolk från flera länder. Paradseglingen tillsamman med andra fartyg efter floden ut till Engelska kanalen var mäktig.

– Folk hissade flaggor och spelade svenska nationalsången när vi passerade. Man blev nästan rörd.

I Holland väntade ett annat stor marint evenemang och mingel med militärt och civilt sjöfolk från hela världen. Man fick också exklusiva guidningar på både ett mexikanskt militärfartyg och den svenska ostindiefararen Götheborg. Färden vidare genom Kielkanalen och efter att ha korsat Östersjön nådde Falken Visby mitt under Almedalsveckan. Den sista etappen fortsatte med strandhugg och uppvisningar av Falken i flera sydsvenska städer. Slutligen väntade avmönstring i Göteborg och flera känslosamma avsked.

– Detta gav fantastiska minnen. Jag hoppas få komma tillbaka till Falken och göra GMU-tjänst, "lumpen", på henne någon gång.

Mer läsning

Annons