Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett eller två järnvägsspår genom Kramfors utreds

Annons
Ett eller två järnvägsspår genom Kramfors utreds

Ett eller två järnvägsspår genom Kramfors? Dessa alternativ diskuteras nu inför den kommande upprustningen av Ådalsbanan. Flera faktorer påverkar valet av lösning.

I dag löper två järnvägsspår genom Kramfors. Järnvägsområdet var tidigare större innan den stora ombyggnaden för tio år sedan då riksväg 90 och Järnvägsgatan separerades i två skilda vägar.

Sedan upprustningen av Ådalsbanan blev aktuell har man arbetat efter riktlinjen att efter ombyggnaden gå ner till ett spår genom Kramfors. Men för ett par månader sedan aktualiserade Banverket möjligheten att även i fortsättningen ha två spår.

Ett dubbelspår skulle ge fördelar för både person- och godstrafik.

- Det skulle underlätta för förbindelsen mot Sollefteå via ett triangelspår. Exempelvis kunde passagerare åka från och till Sollefteå med regiontåg för att i Kramfors byta till fjärrtåg och åka vidare mot Stockholm, berättar Leif Jonsson, kommunplanerare på Kramfors kommuns utvecklingsavdelning.

Godstrafiken skulle gynnas genom att inte stoppas upp när ett passagerartåg står inne på Kramfors station.

Sedan tidigare har mötesstationer planerats i Dynäs och Frånö. Ytterligare en mötesstation skulle naturligtvis underlätta för trafiken efter Ådalsbanan.

Ett eventuellt dubbelspårigt järnvägsområde i Kramfors skulle sträcka sig från gamla Edmek och alldeles bortom Kurredoren.

Att bygga dubbla spår blir naturligtvis dyrare än att bara bygga ett. Om man väljer att inte gräva ned järnvägen utan behåller den på samma nivå som i dag blir dock inte merkostnaden så stor. En eventuell viadukt vid järnvägsövergången vid Ringvägen måste däremot göras större vid tvåspårighet.

En annan faktor att ta med i beräkningen är busstrafiken. Det resecentrum som ska skapas vid järnvägen ska också bli ett nav för busslinjer. En tillräckligt stor vändplan är därför nödvändig. Frågan är hur en sådan får plats tillsammans med två järnvägsspår. Några förseningar i Ådalsbane-projektet till följd av utredningsarbetet kring dubbelspåralternativet torde det inte bli.

erik åmell

0612-77 17 64

erik.amell@tidningen.to

Mer läsning

Annons