Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det finns problem"

/
  • Göran Freed och Per-Eric Westin betonar båda vikten av ett strategiskt arbetsmiljöarbete i skolan. Både med den fysiska och psykiska miljön för lärare och elever.
  • Elina Pallin och Oliva Alstermark är i stort nöjda med skolmiljön. Men betygshetsen kan vara jobbig.
  • Ådalsskolan är en av många skolor i länet som lär bli besökta av Arbetsmiljöverket.

Den fysiska skolmiljön på Ädalsskolan är i stort sett bra.

Däremot tycker både lärare och elever att de ständiga förändringarna kring administrativa frågor, som betygssättning och nya dokumentationsuppgifter, tär på orken.

Annons

Elina Pallin och Oliva Alstermark är båda medlemmar i elevkåren och läser teoretiska ämnen. Våld och hot har de inte upplevt, men visst finns saker att förbättra.

– Det skulle gå att göra cafeterian bättre och luften i datasalarna är inte bra, säger Elina Pallin

Hon får medhåll av Oliva Alstermark som dessutom säger att många upplever det nya betygssystemet som påfrestande med hårda krav för högsta betyg.

Göran Freed är skyddsombud på skolan och arbetar själv med industridelen.

– Det finns buller, det går inte att komma ifrån helt. Sedan gäller det att använda personlig skyddsutrustning, säger han.

Han upplever inte att personalen är rädda för hot och våld, men berättar att för några år sedan var det en elev som försökte slå ner en av hans kollegor.

Per-Eric "Perra" Westin som är ordförande för Lärarförbundet i Kramfors välkomnar Arbetsmiljöverkets inspektioner. Han säger att det är viktigt att ha et systematiskt arbetsmiljöarbete.

Även han tror att den psykosociala påfrestningen är det största arbetsmiljöproblemet för grundskola och gymnasieskola.

– Många tvingas arbeta alldeles för mycket och kraven på att allt ska dokumenteras hela tiden upplevs som påfrestande.

Han säger att både på grundskolenivå och i gymnasieskolan har det ställts sådana krav, men där regeringen sedan fått ta tillbaka förändringar därför att konsekvenserna blev orimliga i skolan.

– Bland annat fick man backa med den nya läroplanen för gymnasiet

Mer läsning

Annons