Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anmälningar ökar mot vården i länet

/
  • Hälsocentralen Höga Kusten informerar patienterna om att de kan vända sig till patientnämnden om de inte är nöjda med vården. Det gör att vi kan bli bättre också, menar Helena Rödén.

De senaste två åren har anmälningarna mot primärvården ökat med 40 procent. Men på hälsocentralen Höga Kusten ser de ändå positivt på att patienter tycker till.

Annons

I väntrummet på Hälsocentralen Höga Kusten finns en lapp där det står "Är du inte nöjd med vården?".

– Det är klart att det inte är kul att anmälningarna ökar, men det kan också bero på att vi upplyser våra patienter om möjligheten att vända sig till patientnämnden, säger Helena Rödén, enhetschef.

Hon tycker att det är viktigt att många hör av sig till patientnämnden om det finns problem i vården, men helst ser Helena Rödén att de vänder sig direkt till henne.

Hälsocentralen har runt 5 000 besökare per år vilket betyder att ökningen från 0,6 anmälningar till 1,0 per tusende inte är många anmälningar, men är en utveckling som följer i hela länet. Från 2012 ökade anmälningarna med 10 procent.

För landstingsdriven vård utgör försenad, felaktig och utebliven vård 17 procent av klagomålen, 10 procent gäller rörlighet och 15 procent rör medicinering.

– Vi vill hela tiden bli bättre men det finns så klart patienter som kan tycka att vi handlagt ett ärende fel och då är det bra att de säger till.

Nya rutiner som hälsocentralen har arbetat fram är att låta alla patienter få veta sina provsvar, vilket är ett exempel på hur de arbetar för att ge ett bättre kundbemötande.

Tidigare har ett provsvar meddelats enbart om det varit avvikande.

Fler anmälningar brukar ha flera orsaker, menar Kerstin Sundholm som är verksamhetschef för patientnämnden. Hon tror att det dels beror på att fler känner till möjligheten att anmäla till dem, dels att stafettläkare blir allt vanligare inom vården. De regionala skillnaderna på anmälningar i länet kan till viss del kopplas till skiftande läkartillgång som kan ge färre besökstider, menar Kerstin Sundholm.

– Vi har två fasta läkare här på hälsocentralen, vi har även en läkare som vi delar med Kramfors och Nyland som sköter våra kommunala boenden. Dessutom har vi ibland stafettläkare, de kan röra sig om runt 50 procent av en tjänst. Det är klart att det underlättar med ordinarie läkare men det behöver inte bli sämre vård med stafettläkare, säger Helena Rödén.

Mer läsning

Annons