Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yngve avslängd från tåget – hade med sig cykeln

/
  • Yngve Franzén får inte längre ta med cykeln på tåget. Den utgör en säkerhetsrisk, menar Norrtåg.

"Jag kokade inombords och förstod ingenting". Miljöpartist: "Ett stort steg bakåt".

Annons

Yngve Franzén, 52, i Härnösand har pendlat med tåg eller buss till jobbet i Kramfors i tio år. Sista biten tar han cykeln.

Bra både för miljön och hälsan, menar han.

Men sedan i måndags är det bil och hästkrafter som gäller igen.

– De säger att cykeln är i vägen på tåget, säger han.

Yngve jobbar som ingenjör vid Elpress som ligger i Brunne en bit utanför Kramfors. Med apostlahästarna tar det cirka en halvtimme att ta sig från stationen till arbetsplatsen, med cykel bara fem minuter.

Yngve som värnar om miljön lämnar helst bilen hemma. I alla år har han pendlat, först med buss och sedan i höstas med tåg.

– Först hade jag en begagnad cykel stående vid stationen i Kramfors. Men när den blev stulen i höstas bestämde jag mig för att ta med hojen på tåget. De kändes säkrast så.

Det har gått bra, inga tågvärdar har haft några invändningar. En vagn i varje tågset har också en del avsatt just för cyklar.

– Jag har haft en bra dialog med tågpersonalen. Några har tagit en avgift på 40 kronor för cykeln, för så säger reglerna. Andra har sett mellan fingrarna.

Men sedan i tisdags är det bil som gäller. När tågvärden fick se Yngves cykel blev han uppmanad att kliva av vid nästa hållplats. När Yngve vägrade hölls tåget kvar fem minuter över avgångstid på perrongen.

– Jag kokade inombords och förstod ingenting. Cykeln är ju inte i vägen för någon. Av hänsyn till andra resenärer klev jag till slut av tåget och tog bussen där det inte var några problem att ta med cykeln.

Sedan i tisdags tar Yngve bilen till jobbet.

– Det är tråkigt, jag värnar miljön och tycker om att röra på mig. Men aldrig mera tåg för mig, jag vågar inte riskera bli utsläng igen på grund av godtyckliga regler som tolkas olika från ena dagen till den andra.

På Norrtåg hävdar man att tågvärden agerat helt riktigt.

– Dessvärre har det aldrig varit tillåtet att ta med cyklar på den aktuella sträckan, på grund av utrymmesbrist och säkerhetsrisk, säger Anneli Lindeblad, kommunikatör vid Norrtåg.

Tomas Frejarö, miljöpartistiskt kommunalråd i Härnösand som även sitter med i kollektivtrafikmyndighetens arbetsutskott i länet, är förvånad över att Norrtåg motarbetar cyklister.

– Det är ett stort steg bakåt, tågen är beställda för att man ska kunna ta med cykeln och på vagnarna är det dessutom stora cykelsymboler.

I flera länder i Europa är det däremot inga hinder att ta med sig sin tvåhjuling på tåget.

– Sverige har länge varit ett u-land när det gäller att kombinera cykel- och kollektivtrafik. Det försöker vi ändra på, säger Tomas Frejarö.

Mer läsning

Annons