Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vita bussen besöker Härnösand

/
  • Björn Smedsaas Jörgensen (till vänster) och Lars Edlund i Röda korset i Härnösand med buss nummer 15 som tillfälligt står garagerad i Calle Lundqvist blivande museum.
  • Bussarna tog 40 krigsfångar. Totalt räddades 25 000 i krigets slutskede.
  • Leif Edlund bakom ratten. Den är fullt körduglig.
  • Buss nr 15 är byggd av Hägglunds i Örnsköldsvik.

Den vita bussen med nummer 15 är på besök i Härnösand. Okänd för den yngre generationen men kultförklarad av de som minns andra världskriget.
– Vi är jätteglada över att ha fått hit den, säger Lars Edlund vice ordförande i Röda korsets avdelning i Härnösand som fyller 100 år i helgen.

Annons

Idag, lördag, kan allmänheten stifta närmare bekantskap med bussen som är den enda kvarvarande från ett stolt stycke i svensk historia.

Vita bussarna var en aktion som leddes av den svenska greven Folke Bernadotte. Syftet med aktionen var att i slutet av andra världskriget rädda danskar och norrmän samt även svenskar som satt i tyska koncentrationsläger.

Björn Smedsaas Jörgensen i Härnösand och aktiv i Röda korset har starka minnen från händelsen. Björns farbror Knut var motståndsman i Trondheim och blev tillfångatagen av tyskarna.

Under tre år, från 1942 till 1945, var han fånge i koncentrationslägret Sachsenhausen, tre mil norr om Berlin. Han var en av 15000 skandinaver som kunde räddas av svenska Röda Korset i mars och april 1945.

– Knut åkte med en av de vita bussarna och hans berättelser från tiden i lägret har etsat fast i mitt minne. Jag har själv varit på plats där, berättar Björn Smedsaas Jörgensen.

Namnet Vita bussarna kommer sig av att bussarna var vita med röda kors ditmålade på taket, sidan, fram och bak, för att bussarna inte skulle bli tagna för att vara militära mål.

Efter den tyska kapitulationen räddades ytterligare 10 000 människor i maj och juni 1945.

Bussarna kunde ta 40 passagerare. Många var skadade och sjuka och fick ligga i speciella britsar.

– Det var en farofylld transport med ständiga flyglarm eftersom det fortfarande var krig, berättar Lars Edlund.

Buss nr 15 är byggd hos Hägglunds i Ö-vik och är den enda kvarvarande. Den är garagerad i Malmö och får bara användas fyra gånger per år. Till Härnösand kom den med en specialtrailer.

Flera Ångermanlänningar deltog i aktionen, mest militärer från I21 och T3 i Sollefteå. En av dem var bortgångne Per Borg från Härnösand som ingick i sjukvårdspersonalen. Han fick flera utmärkelser som nu visas upp under lördagens 100-årsfirande på Teatern.

 

■ Fakta: Vita bussarna

Greve Folke Bernadotte ledde aktionen.

Uppskattningsvis 25 000 krigsfångar kunde föras tillbaka till Skandinavien.

Aktionen har kritiserats för att ha varit en för ensidig räddningsaktion för skandinaver. Men det visade sig att Gestapo hotade med att stoppa alla transporter om det var med judar i bussarna.

Mer läsning

Annons