Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Vill ha snabbtåg längs hela Ådalsbanan

Annons
Vill ha snabbtåg längs hela Ådalsbanan

Nu kräver länsstyrelsen i Västernorrland fullständig botniabanestandard för Ådalsbanan. Det innebär att de tåg somtrafikerar banan ska kunna köras i mellan 200 och 250 kilometer i timman.

Inte 130 kilometer som är aktuellt i de planer som gäller idag.

Det betyder att länsstyrelsen vill att restiden Sundsvall - Nyland skall kortas med mellan 30 och 35 minuter.

- Det är mycket viktigt även ur ett nationellt perspektiv för att vi ska få en sammanhållen region, säger landshövding Gerard Larsson..

Hittills har 3,1 miljarder reserverats för Botniabanan av de 100 miljarder som regeringen avsatt till järnvägssatsningar. Men regeringen har än så länge bara fördelat två tredjedelar av de hundra miljarderna. Alltså finns det drygt 30 miljarder kvar att fördela. Av dessa vill nu Gerard Larsson att 2,5 miljarder går till Botniabanan .

Förutom anpassning av banan för högre hastigheter än vad som är planerat vill Gerard Larsson också att man ska ta bort alla lutningar större än 10 promille och få till en minsta kurvradie på 3200 meter på alla sträcker där det inte är stationer.

- Det är en stor skillnad att bygga Ådalsbanan för 130 kilometer i timmen jämfört med 200 - 200 kilometer i timmen. Den högra farten ökar attraktionskraften för banan väsentligt, menar Gerard Larsson

Det innebär att länsstyrelsens helt förordar det alternativ som Banverket kallar ett alternativ på lång sikt. Ett alternativ som ännu inte är finansierat.

Det betyder att länsstyrelsen säger nej till kortsiktiga förändringar som är föreslagna.

- Långsiktigt hållbara investeringar måste prioriteras före kortsiktiga investeringar till lägre kostnader.

Landshövdingen menar att även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv måste det vara bra att satsa på en långsiktigt hållbar investering framför en investering som bara fungerar under en viss tidsperiod.

- Banverkets analys visar också att det är först i utredningsalternativet lång sikt, det vill säga botniabanestandard som investeringen ger full effekt.

Gerard Larsson anser att en fullt utbyggd Ådalsbana är det allra viktigaste argumentet för att få till stånd en regionförstoring. Det betyder bland annat att man ska kunna bo i en kommun och pendla till en annan.

- Med en väl utbyggd Ådalsbana kan man pressa ned restiderna till nivåer som är attraktiva för arbetspendling och som ger bra möjligheter till tjänsteresor.

Det betyder att invånarna i Härnösands och Kramfors samt i viss mån i Sollefteå skall kunna knytas samman både med Sundsvall-Timrå och med Örnsköldsvik-Umeå.

Länsstyrelsen gillar inte uttrycket på lång sikt och anser att ombyggnaden av Ådalsbanan skall vara klart samtidigt som Botniabanan är färdig.

Detta alternativ är dock intet huvudspår för Banverket .

- Vi har för närvarande en väl definierad budget för detta på 3,1 miljoner som vi arbetar efter. Och den måste vi hålla oss till, säger Keivan Ashhami, utredningssamordnare för Ådalsbanan

lennart lundberg

0611 - 55 48 53

lennart.lundberg@tiningen.to

Mer läsning

Annons