Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Umeå konkurrerar inte med Birsta"

/

Ikea är en framgångssaga. Men samtidigt som man fortsätter att erövra världen så har det varit lite motvind på hemmaplan.
Två år i rad har försäljningen minskat. Trots att nya varuhus byggts.
– Jag är inte alls orolig, tillväxten är på gång, säger Sverigechefen Håkan Svedman.

Annons

Han och Ikeas ledning i Sverige är ute på en turné och i onsdags besökte de varuhuset i Birsta.

Bakom sig har man ett räkenskapsår, som avslutades den 31 augusti, där varuhusen hade sålt för drygt 13 miljarder kronor. Det var omkring en procent mindre än året innan, då man i sin tur sålde för en och en halv procent mindre än 2010/2011.

Antalet besök ligger kvar runt 34 miljoner per år, men kunderna har hållit lite hårdare i plånboken.

Håkan Svedman tillträdde som ny chef den 1 januari i år. Sedan dess har två nya varuhus invigts, det senaste i Borlänge den 25 oktober.

– De senaste åren har vi lagt väldigt mycket kraft på de nya varuhusen. Samtidigt visar det att vi trots lågkonjunkturen investerar för framtiden, säger Håkan Svedman.

Ikea har nu 19 varuhus i Sverige. Om drygt två år öppnar man i Umeå.

– I dagsläget finns inga beslut om ytterligare varuhus. I stället kommer vi att lägga mer energi på de varuhus vi har.

Håkan Svedman ser förstås inte varuhuset i Umeå som en konkurrent till det i Birsta.

– Kunderna där uppe får mycket närmare till Ikea och det är väldigt positivt. Här i Birsta satsar vi på att kunderna ska få en bättre upplevelse.

Och försäljningssiffrorna i Sverige är på väg upp.

– Jag ger dig inga siffror, men jag kan säga att vi fått en bra start på vårt nya år, alltså nu i höst.

Martin Albrecht, chef för varuhuset i Birsta, nickar instämmande.

– Ja, en jättebra start för vår del, säger han.

En anledning menar de är det nya kökssystemet.

– Det är den största satsningen på ett sortiment som vi gjort under mina 19 år på Ikea och den har rönt ett stort intresse från kunderna, säger Håkan Svedman.

Martin Albrecht påpekar att de ombyggnader som varuhuset i Birsta gjort på avdelningarna kök, sovrum och bad nu gett fler kunder.

Lite kuriosa är annars att varuhuset i Birsta säljer mer av tyg på metervara och av belysning, inte minst lampor till fönster.

Totalt har varuhuset 9 000 produkter och en tredjedel av sortimentet byts ut varje år.

– Kunderna vill ha förändring, konstaterar Håkan Svedman.

Ett annat sätt för att öka försäljningen är att förbättra servicen. Sedan i somras kan varuhuset i Birsta plocka ihop dina varor så det är klart när du kommer dit. Hemkörning och montering går också att få, mot betalning förstås.

– Kunden ska kunna välja. Men vi måste bli bättre på att tala om att de här tjänsterna finns.

Ett viktigt syfte med ledningens besök på varuhusen är att få träffa personalen.

– Vi vill veta hur deras vardag ser ut, vilka frågor, synpunkter och förslag de har. Det ska vara högt i tak, menar Håkan Svedman.

En fråga som diskuteras är deltidsarbetet. En del anställda har väldigt få garanterade timmar i veckan.

Ikeas mål är att minst 70 procent av de fast anställda ska ha minst 80 procents tjänst. I Sverige har i dag 65 procent av dem minst 80 procents tjänst.

– Vi i Birsta klarar målet. Men sedan har vi också många studerande som vill tjäna lite extra och som har kortare deltider. Vilket ofta passar dem väldigt bra, menar Martin Albrecht.

Håkan Svedman håller med om att man inte nått ända fram i den här frågan.

– Vi har långa öppettider, sju dagar i veckan, vilket kräver mänga deltider. Samtidigt strävar vi efter att kombinera tjänster för att skapa mer arbetstid. För vi vill att man ska kunna leva på sin lön.

Mer läsning

Annons