Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Norrlands första formel 1-bil

/
  • Per Ajdéns
  • Johan Rajamäki för hjälp av arrangören Leif Andreasson med att sätta fast säkerhetsbältet i F-bilen.
  • Vrålet från F1-bilen var den stora underhållningen i helgens Track Attack på Mittsverigebanan.

För första gången på Mittsverigebanan och i Norrland stod en Formel 1-bil på startlinjen.
För den motorintresserade publiken som besökte helgens arrangemang blev det ett minne för livet.

Annons

Klicka på bilderna till höger för att se bildspel. 

– Hur häftigt som helst, säger Lars Petersson från Sundsvall.

Det är bara att hålla med. Johan Rajamäki, 55, från Värmland heter han som slog nytt banrekord redan i den första uppvisningen.

– Jag får vara nöjd ändå eftersom bromsarna fram slutade fungera redan efter ett varv, berättar Johan.

– Banan är knixig och rolig, men jag hade inte så bra fäste. Jag var uppe i 240 kilometer som mest.

Han livnär sig på att göra uppvisningar med sina Formel 1-bilar. Han äger fyra stycken. Det var meningen att hans dubbelsitsiga bil skulle kunna erbjuda publiken en tur för 12 500 kronor per tur. Men den blev kvar i Ungern efter ett liknande event.

Publiken, cirka 1 000 personer under lördagen, fick i stället "avnjuta" hans Arrows-bil som kördes av tysken Heinz-Harald Frentzen säsongen -02. Den 600 kilo lätta bilen med nästa lika många hästkrafter bjöd på en ljudnivå som aldrig tidigare hörts på banan.

Efter några uppvärmningsvarv slog Johan Rajamäki nytt varvrekord på 56,18 sekunder på den två kilometer långa banan.

Johan har en bakgrund i Formel 1 på 1980-talet, i en lägre tävlingsserie med gamla bilar. Sedan 1995 driver han ett eventbolag och åker runt i Europa för uppvisningar och beställda provkörningar.

– Det är en speciell teknik att köra den här bilen som är skräddarsydd för min kropp. Motorn är byggd för den här typen av event.

Fakta: F1-bilen

Märke: Arrows.

Årsmodell: 2002.

Tidigare förare: Heinz-Harald Frentzen.

Accerelation: 0-200 på fem sekunder.

Toppfart: 330 km/h.

Tillverkningskostnad: 30 miljoner.

Kuriosa: Heinz-Harald Frentzen lämnade Arrows-teamet efter tolv GP-tävlingar år 2002. Dagarna därpå upphörde hela teamet, som därefter inte varit en del av F1-cirkusen.

Mer läsning

Annons