Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Supermiljöbilen som sätter skräck hos konkurrenterna

/
  • Mitsubishi Outlander är den första fyrhjulsdrivna suven med plug in hybridteknik.
  • Vi hittade till slut en vanlig laddstolpe som kommunen har satt upp. Tyvärr är det svårt att hitta snabbladdstolpar där går det att snabbladda till 80 procent på en halv timme.
  • Laddhandsken sitter direkt efter kontakten som matas med 230 volt och en strömstyrka på minst 10 ampere. Nackdelen är att man kan bli smutsig på kläder och händer när det är slaskväder.
  • Nu är vi en riktig miljövän eftersom vi kör på enbart el. På instrumentpenalen går att följa hur drivlinan arbetar.
  • En fyrcylindrig bensinmotor ger energi till litiumjon-batteriet och kopplas även in på framhjulen i farter över 120 km/tim,
  • Generatorn laddar dels batteriet som driver de båda elmotorerna. Batteriet är placerat i mitten och det innebär att golvet har höjts med 4,5 centimeter.

Här är supermiljöbilen som borde sätta skräck hos konkurrenterna.
Den heter Mitsubishi Outlander och är den första elektriskt fyrhjulsdrivna suven i plug-in hybridutförande.
Vi har provkört den och kan konstatera utmanarna Volvo V60 och Toyota nu riskerar att bli omkörda.

Annons

Lika bra att säga det på en gång. Supermiljöbilen fungerar inte när det är kallt!

För att kalla en personbil supermiljöbil får den högst släppa ut 50 gram koldioxid per kilometer. I dag är det bara i princip laddhybrider och elbilar som klarar det i den senaste miljöbilsdefinitionen.

De 5 000 första köparna får en statlig bonus på 40 000 kronor. Bilägaren slipper också fordonsskatten under 5 år. Men som köpare gäller det att snabba på eftersom staten väntas få slut på pengarna redan till sommaren. Dessutom är det leveransdatum som gäller.

Den teknik som Mitsubishi använder kan närmast jämföras med Toyotas med skillnaden att Outlandern har fyrhjulsdrivning från två elmotorer, en fram och en där bak. Den klarar 52 km med ren eldrift och fulladdat batteri, det är lika lång sträcka som Volvo klarar med eldrivning bara på bakhjulen (Toyota når 25 km).

Volvo har en dieselmotor för drivning när räckvidden börjar ta slut och laddning av batteriet. Toyota och Mitsubishi har valt bensinmotorer som enligt Toyota fungerar bättre med hybridteknik. Mitsubishi anger praktiska skäl.

Outlanderns batteri är placerad mitt under bilen, alltså mellan fram och bakaxel för att få så bra väghållning som möjligt. Det innebär att bagagerummet tappar något i volym då golvet har höjts med 19 millimeter. Men det är ändå lite i jämförelse med Volvo som har tvingats höja bagagegolvet med hela sju centimeter.

Är man en duktig miljövän så klarar man en förbrukning på endast 0,19 liter per mil. Jo, ni läste rätt! Men då tillkommer elkostnaden för att ladda batteriet. I genomsnitt blir det cirka 1,5 kronor per mil. Totalt blir det ungefär 4,50 kronor per mil vilket är ungefär hälften jämfört med dieselversionen av Outlander.

Men det krävs att liumjon-batteriet på 300 volt är fulladdat och att det inte är för kallt ute. Stolsvärmarna och eluppvärmning av den bakre rutan tar energi liksom alla andra småförbrukare av el. Om man till exempel vill värma upp kupén till 25 grader när det är minus 10 grader kortas körsträckan med 40 procent. Under den kalla testveckan startade bensinmotorn med jämna mellanrum och på långkörningen (22 mil) låg bränsleförbrukningen på 0,63 liter/mil, alltså långt ifrån vad Mitsubishi utlovat!

Vid kortare turer är det inga problem att köra på ren eldrift, även om motorn plötsligt vaknar till liv i den branta uppförsbacken där jag bor. Men en del av energiförlusten vinner jag tillbaka när jag släpper på gasen i utförsbacken och batteriet får ny energi från motorbromsen.

Om jag sköter laddningen från mitt garageuttag på 10 ampere så klarar jag kortare turer och arbetspendling på el. På längre turer startar jag fulladdad och då jobbar de båda elmotorerna tillsammans med bensinmotorn. Skulle bensinen ta slut så kan jag fortsätta några mil på ren el. Men tar även elen slut så blir det att tillkalla bärgning, även om jag lyckas få tag på bensin.

En display på instrumentpanelen talar om att det är dags för ladda batteriet. Med mitt 10-ampereuttag på garageinfarten (säkringen löstes ut andra laddningen) tar det cirka fem timmar, men lyckas jag hitta en snabbladdstolpe så går det att snabbladda till 80 procent på en halv timme.

Där jag bor finns det inga, men det går att hitta vanliga laddstolpar, vid järnvägsstationen och ett närliggande handelsområde. Om de är lediga, förstås.

Numera är litiumjonbatterierna driftsäkra. De är väl inpaketerade och har kylning så att de inte ska bli skadade när det är varmt. Hållbarheten på batteriet ska räcka under bilens livslängd, vi får se om det stämmer.

Hur är den då att köra?

Har man kört Toyota Prius så är det i princip samma teknik. Två lägen; ett framåt och ett bakåt. Den startar för det mesta på el och man glider fram nästan ljudlöst. På instrumentpanelen går det att följa hur motorerna jobbar. Efter några mil så lär man sig att använda tekniken och det blir en utmaning att försöka köra på enbart fel.

Testbilen kostar 460 000 kronor, då är inte miljöbonusen inräknad. Exempelvis är Volvon 70 000 kronor dyrare medan Toyota Prius är 100 000 kronor billigare.

Går den är räkna hem?

Mitsubishi hoppas mycket på företagssidan med sitt låga förmånsvärde. Som privatperson går det att spara ungefär 10 000 kronor per år i minskad bränslekostnad (räknat på 1500 mil). Men då måste man ha möjlighet till laddning hemma och helst också på jobbet.

Mer läsning

Annons