Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skottar vill veta merom Härnösands skolor

Annons
Skottar vill veta mer

om Härnösands skolor

Skolan är en värld i ständig förändring. Varför ändrar man jämt och är det rätt det man gör? Det är en frågeställning som ställs i ett gränslöst forskningsprojekt mellan England, Skottland och Sverige.

- Vi är nyfikna på hur ni har lyckats med er 1-16-skola, säger Brown Cohen från Edinburgh i Skottland.

Tillsammans med Jennifer Wallace är man på besök i Härnösand för att intervjua skolpolitiker och skolledare. Härnösand är en av tre svenska kommuner som besöks.

Under måndagen träffade de Gunnel Selling-Norell, rektor på Brännaskolan. Forskningsarbetet har sin tonvikt lagt på hur länderna arbetar när det gäller stöd till eleverna, i skolan och på fritiden.

Men studien tar också upp lärarrollen.

På Brännaskolan har man jobbat hårt för att få en jämn fördelning av könen bland lärarna. Och lyckats, vilket intresserade Brown Cohen. Men det finns problem, framförallt inom barnomsorgen som domineras av kvinnor, berättade Selling-Norell.

En annan viktig uppgift är att försöka förstå vilka mekanismer som orsakar förändringar i skolan. Och hur reformerna genomdrivs. Att förstå dessa skulle innebära bättre beslutsunderlag för politikerna.

- Arbetet med att förändra den svenska skolan är mycket intressant, påpekar Brown Cohen



Ola Thelberg

0611-554826

ola.thelberg@tidningen.to

Mer läsning

Annons