Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se upp för bulorna under järnvägen

/
  • Trafikverket och Peab jobbar för fullt med att hitta en lösning på problemen med tunneln under Ådalsbanan. Bilisterna får köra försiktigt så att inte bilarna skadas i vägbulorna.

Problemen med underfarten under järnvägen vid handelsområdet i Härnösand fortsätter. Varningsmärken har satts upp sedan det bildats bulor i vägbanan.

– Vi tror att det har ett samband med grundvattnet, säger Jörgen Näslund på kommunens samhällsförvaltning.

Annons

Härnösandsborna undrar när problemen ska upphöra.

Sedan tunneln öppnades för snart tre år sedan har det varit en hel radda med problem.

Tunneln har svämmat över vid minst två tillfällen. Det har sipprat ut vatten ur betongväggen som vintertid har orsakat isbildning i vägbanan.

Den senaste tiden har det också bildats bulor i asfaltbeläggningen. Varningsmärken varnar nu för dem.

– Det är olyckligt att det har blivit så här. Underfarten är byggd efter beprövad teknik och vi tror att vi nu har hittat en förklarig till problemet med bulorna, säger Jörgen Näslund.

Orsaken kan vara problem med grundvattnet.

Byggande under vatten blir mer komplicerat eftersom grundvatten följer landskapsbilden. I samband med planeringen av underfarten väcktes det farhågor eftersom tunneln ligger under vattennivån i Norra sundet. Istället för att välja en byggteknisk komplicerad överfart som hade påverkat handelsområdet negativt valde kommunen tunnellösningen.

Kommunen har utfört egna förbättringar, bland annat har det installerats fler brunnar i gatorna ovanför området. Dagvattnet leds via en VA-ledning som passerar tunneln där det finns elpumpar som ser till att det pumpas ut i havet. En teknisk lösning som måste vidtas eftersom den lägsta nivån ligger under havets nivå. Själva tunneln skyddas av 132 stålbalkar nedslagna djupt ner i marken som är gammal sjöbotten.

Men det har inte räckt. Regnet som faller på grönytorna hamnar i grundvattnet och tar egna vägar. Troligen har det blivit ett för högt tryck mot vägbanken i underfarten vilket i sin tur orsakat bulorna.

– Jag har en egen teori till varför grundvattnet ställer till med problem, men det är ingen officiell förklaring, säger Jörgen Näslund som hoppas att det går att få problemen lösta innan vintern.

Om det är en miss i byggnationen vill inte Jörgen Näslund spekulera i.

– Vi för en dialog med entreprenören Peab, säger han.

Malin Häggblad är pressinformatör på Peab Sverige där man jobbar för fullt med att hitta en lösning på problemet.

– Vi vill hitta en bra lösning och samarbetar därför med Trafikverket, säger hon.

Mer läsning

Annons