Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säljraketen Auris Touring ett spännande miljöval

/
  • Lite diskret placering på framskärmarna avslöjar att det är en hybridbil.
  • Bensinmotorn på 1,8 liter ger tillsammans med elmotorn en effekt på 136 hästkrafter,
  • Nya Auris Touring sport har en design som nästan är en kopia av Volkswagen sportstourer. Vem har plankat vem?
  • Växelspaken är densamma som i Priusen.
  • På instrumentpanelen går det att följa hur drivlinan arbetar. Vill man kör riktigt snålt går det att komma ner till en halvliter i stadskörning.

Trött på den tråkiga designen hos din Toyota Prius. Eller är sugen att testa en hybridbil och bli en riktig miljövän,
Då är nya Auris Touring hybrid sport ett spännande alternativ.
En bil som imponerar på många punkter, framför allt när det gäller prislappen.

Annons

När Toyota Corolla försvann från den svenska marknaden för några år sedan ersattes den av den något större Auris. Den togs emot med tveksamhet och den japanska biljätten hade några tuffa år. Nu börjar det vända uppåt igen genom flera nya modeller.

Med nya Auris har man äntligen fått en bil som på allvar kan konkurrera med de allra bästa i det snabbt växande C-segmentet (Golfklassen).

Jag körde kupémodellen när den presenterades för ganska precis ett år sedan i Lissabon. Gav den mycket beröm framför allt när det gäller designen och att hybridtekniken från Prius äntligen finns i en annan modell.

Nya Touring sport är en kombibil som på avstånd är förvillande lik Volkswagen Golf Sportskombi. Man undrar om Toyotas designer helt enkelt har plagierat av kollegerna hos VW i Wolfsburg, eller är det tvärtom? Den är definitivt snygg!

Det som Toyota slår alla konkurrenter är deras hybridteknik. Och alla som har kört eller kör Prius kommer att känna igen sig. Det är samma växelspak, instrumentering, bensinmotorn på 1,8 liter och drivlinan. I 20 år har de förfinat tekniken och med en så stor produktion går det också att sänka priset på de dyra batterierna.

Det är enkelt att hitta en bra körställning. Den automatiska växellådan tar smidigt hand om växlingen och fördelar kraften från elmotor och bensinmotorn via en tänkande hjärna, den så kallade invertorn.

Körningen blir mer lik ecodriving (snålkörning). En känsla av lugn sprider sig. I instrumentpanelen kan man följa hur bilen arbetar. När den går på batteriet, när bromskraften ger energi till batteriet och när bränslemotorn arbetar. Med Eco-knappen intryckt går det att köra riktigt snålt.

Då handlar det om försiktiga gaspådrag för att utnyttja eldrivningen så långt som möjligt. Det ska gå att köra två kilometer på ren el, men det lyckades jag inte nå under veckan med testbilen.

Den stora miljövinsten med en hybrid är körning i stadstrafik, helst i storstad eftersom då kommer elen till sin verkliga rätt. Under landsvägskörning drog den 0,53 liter per mil enligt färddatorn. Det är ungefär som en modern dieselbil. I stadstrafik drog den lite mindre och där har vi den stora vinsten!

Förklaringen är att den går på batteriet i startskedet, när man startar efter rödljus och letar efter en P-plats på handelsområdet.

Utseendemässigt är det nästan omöjligt att se skillnad mellan medlemmarna i aurisfamiljen. Endast några små diskreta skyltar på bakluckan och i hörnen på framskärmarna skvallrar om att det är en hybridbil som vi kör.

Fyra personer får lätt plats inne i bilen. Enligt Toyota själ inte batteriet någon lastyta under baksätet. Men jag tycker ändå att den påverkar höjden eftersom mitt huvud tar i taket när jag sitter i baksätet.

Det finns en säkerhetsaspekt som man bör tänka på. När den går på el är den nästan helt tyst och det finns anledning att se upp var andra trafikanter befinner sig.

Det märks att Auris är utvecklad för den europeiska marknaden. Den byggs i England tillsammans med Avensismodellen.

Toyota har inga planer på att skrota Priusen. Den symboliserar fortfarande märkets framgång med hybridbilar

Toyota har med Aurismodellen lyckats med förvandlingsnumret att lyfta en tråkig bilmodell. Som hybridbil och miljövinnare

är det ingen som slår Toyota – ännu så länge.

Men priset måste vi också nämna. Instegsmodellen Touring sport hybrid börjar på 223 000 kronor. Inget annat märke kan matcha det priset för en hybridbil. Lägger man till något av utrustningspaketen hamnar priset på kring 250 000 kronor.

Auris hybrid har blivit en säljvinnare med de nya reglerna för miljöbilar. Den är redan säljtvåa bland hybridbilarna. Toyota har stora förhoppningar på touringmodellen och räknar dessutom med att en tredjedel av kunderna väljer just hybridtekniken. Ett bra val!

Hybridbilar

Här kommer några förklaringar:

Parallellhybrid: Här används en liten elmotor för att assistera förbränningsmotorn vid exempelvis start från stillstående. Elmotorn kan ofta sitta integrerad i fordonets växellåda. Exempel på bilar som använder denna typ är Mercedes-Benz S-400 Hybrid.

Serieparallellhybrid: I denna typ av konfiguration används en elmotor och en förbränningsmotor som tillsammans eller var för sig kan driva bilen. Exempel på bilar är Peugeot 3008/508, Toyota Prius och Toyota Auris.

Seriehybrid: För denna princip är det endast elmotorn som används för att driva bilen, medan förbränningsmotorn endast används att vid behov generera elektrisk energi via en generator. Den kan köras längre sträckor på ren el. Exempel på bilar är Chevrolet Volt och Opel Ampera.

Fullhybrid: Förenar tekniken med hybrid tillsammans med en laddningsfunktion där man laddar el via ett 16 amperes eluttag i väggen. Har en räckvidd på upp till fem mil på ren el genom litiumjonbatterier. Exempel på bilar är Toyota Prius laddhybrid och Volvo V60 fullhybrid. Priset blir högre eftersom litiumjonbatterierna är dyra.

Toyota Auris Hybrid Touring

Pris: 252 900 kronor (testbilen är extra utrustad). Instegspriset är 222 900 kronor

Motor: 4-cyl bensin 1,8 lit i kombination med elmotor. Effekt 136 hk. Vridmoment 207 Nm

Drivning: Framhjulsdrivning

Bränsleförbrukning: 4 lit/100 km blandad körning (fabrikens uppgift)

Prestanda: Acceleration 0-100 km/tim 11,2 sek. Toppfart 175 km/tim

Vikt: 1475 kg (tjänstevikt)

Mått: Längd 456, bredd 176 och höjd 146 cm

Miljö: 84 gram CO2/km

Garantier: 3 år nybilsgaranti. 5 år hybridgaranti. 3 år vagnskada, 3 år vägassistans

Mer läsning

Annons