Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rustat för att klara snö och is

/
  • Norrtåg har rustat för att klara den kommande vintern.
  • När Norrtåg startade hade de 13 fordon, i vinter kommer de att ha 18 stycken så att de kan köra på ett bättre sätt och komma iväg i tid

Fler och bättre isolerade fordon, bättre avisningskapacitet - och många erfarenheter rikare.

Norrtåg har rustat för att klara den kommande vintern.

– Vi har haft många problem att övervinna, säger vd Maria Höglander.

Annons

2010 tjuvstartade Norrtåg att trafikera den nybyggda Botniabanan med avgångar mellan Umeå och Örnsköldsvik. När så Ådalsbanan, efter upprustning och utbyggnad, öppnade i augusti förra året släpptes trafiken på ned till Sundsvall.

En tuff vinter var att vänta för bolaget som redan tidigare tampats med trilskande signalsystem och krånglande fordon - dessutom under en lång tid med närmaste verkstad i Gävle.

– Förra vintern var besvärlig med väldigt mycket nytt i systemet, tågen, verkstaden och operatören, allt var nytt. Vi kan se att allt tillsammans på olika sätt drabbade driften, säger Maria Höglander vd på Norrtåg.

Rapporter om en katastrofvinter med hundratals inställda tåg som inte klarade av det norrländska klimatet var vardagsmat i media.

– Det är jättetråkigt och beklagligt att resenärerna drabbats, säger hon.

Nu väntar ännu en kylig säsong - men förhoppningsvis en bättre sådan, menar Maria Höglander. Förra vinterns tråkiga erfarenheter har nämligen resulterat i att en hel del tekniska förbättringar genomförts i verksamheten.

Botniatåg AB, den sedan starten upphandlade operatören, har fokuserat på att fordonen ska klara snö och is - ett måste för att klara det tuffa norrländska klimatet om vintern, menar vd Björn Nilsson.

– Förra vintern var tuff och vi lärde oss en hel del om hur isen bygger under fordonen. Nu har vi ordnat bra avisning på verkstaden i Umeå och vi kan även ta bort is i Notviken i Luleå, säger han.

Verkstaden har också under det gångna året "lärt sig fordonen" vilket är ett plus, påpekar han.

Frusna bromsar som resulterat i stopp hoppas man nu ha åtgärdat genom att isolera ledningarna. På samma sätt har man tagit itu med kalla vagnar där även snö yrt in.

Dessutom har fordonsparken utökats.

– När vi startade hade vi 13 fordon, i vinter kommer vi att ha 18 stycken så att vi kan köra på ett bättre sätt och komma iväg i tid, säger Björn Nilsson som känner en försiktig optimism inför vintern.

– Med 30 år i branschen vet jag att man aldrig kan känna sig säker. När temperaturen kryper ner under 30 grader är det tuffa förhållanden. Men vi tar bitarna efterhand och det finns en fantastisk vilja hos personalen att lyckas, säger han.

Även Maria Höglander tror på en bättre vinter.

– Mycket kommer att bli bättre men jag tänker inte stå här och säga att allt kommer att fungera, jag hoppas resenärerna har en förståelse för att det kan ta några år, säger hon.

Rustade Norrtåg

Ett avisningssystem på verkstaden i Umeå ska ta hand om snö som packas till is under fordonen, ett liknade system finns även i Notviken i Luleå.

Bromsledningar samt vagnar har isolerats för att undvika stopp på grund av frusna bromsar samt kyliga resor.

Fordonsparken har utökats från 13 till 18 stycken fordon för att trygga fler avgångar.

Mer läsning

Annons