Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen varnar för EU-mopeder

Annons
Polisen varnar

för EU-mopeder

Efter den senaste tidens allvarliga olyckor med EU-mopeder går nu polisen ut med en varning.

- De går alldeles för fort, vi måste få stopp på trimningen. Det är alldeles för lätt att kunna höja effekten, säger Gunnar Rhodin, chef för polisens trafikenhet i länet.

Hittills i år har EU-mopederna skördat tio unga människors liv, vilket är fler än under hela fjolåret.

En utveckling som har fått polisen och trafikmyndigheterna att fundera på åtgärder.

EU-moppen har blivit en jättesuccé bland unga i åldersgruppen 15-18 år och idag finns över 20 000 i Sverige.

Det har smygit sig in en trend att köra utan hjälm, även hos passageraren. Många av EU-mopederna är trimmade och gör en bra bit över maxhastigheten 45 km/tim.

- Det är ju löjligt enkelt att höja hastigheten, med högre hastighet så ökar riskerna för allvarliga skador vid olyckor, säger Gunnar Rhodin.

Polisen har små möjligheter att få stopp på de snabba mopederna, de slinker in på gång- och cykelvägar och försvinner.

Polisen har också svårigheter när det gäller kontrollen. EU-mopparna delas in i två klasser; den ena kräver förarbevis och registreringsskylt bak. Och så den vanliga klass 2-moppen som inte kräver någonting för att få köra. Men den får bara köras i 30 km/tim.

Det visar sig att ungdomarna höjer effekten på mopeden så att den går lika fort eller fortare än EU-mopeden.

Eftersom klass 2-mopederna inte har någon registreringsplikt är de svåra att identifiera och kontrollera.

Vägverket har reagerat och vill att EU-mopederna ska klassas som lätt motorcykel. Men regelverket styrs av gemensamma bestämmelser inom EU.

NTF kräver en bättre och mer omfattande utbildning.

- I dag är det alldeles för lätt att ta förarbeviset, säger Lars Rehnberg på NTF Västernorrland.

Han efterlyser mer information till föräldrar för att öka riksmedvetandet och att polisen satsar mer på övervakning.

- Det stora problemet är farten, det går alldeles för fort, tycker han. Ofta är man dåligt klädd, de åker med bara ben och armar som gör att man är helt oskyddad vi en olycka.

Kusinerna Anna Wikner och Carolina Fröberg delar på en EU-moped, värd cirka 20 000 kronor. De går i nian på Landgrensskolan och älskar att köra den. Gärna i bikini till Smitingen.

- Men den går för sakta, tycker Anna. Min kille har lovat att fixa den så att den går fortare.

Tjejerna säger att de alltid kör med hjälm. Carolina visar upp sitt förarbevis, De uppskattar att det finns ett tiotal liknande EU-mopeder på skolan, de flesta i klass 1.

ola thelberg

Fakta/ EU-moped

För att köra EU-moped, klass 1, krävs körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass 1. Minimiålder är 15 år och maxhastigheten är högst 45 km/tim.

För att få förarbevis för EU-moped måste man genomgå en särskild utbildning och godkännas vid ett prov. Utbildningen innehåller båda teoretiska och praktiska moment medan provet är enbart teoretiskt.

Priset för en EU-moped ligger mellan 15 000 och 30 000 kronor. Trafikförsäkring ska finnas.

En Moppevespa, klass 2, är i princip en strypt version av EU-moppen. Den får körs i högst 30 km/tim. Det krävs inget förarbevis för att framföra en sådan. Trafikförsäkring ska finnas.

Mer läsning

Annons