Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ostkustbanan snabbas på

Regeringen vill öka järnvägstempot på Ostkustbanan. Från Trafikverket begärs nu ytterligare åtgärder som förbättrar kapaciteten.

Annons

– Glädjande att regeringen lyfter fram Ostkustbanan, tycker landshövding Bo Källstrand.

Skrivningen i regeringens färska direktiv till Trafikverket lyder ordagrant som följer:

"Ostkustbanan är enkelspårig på delen Sundsvall–Gävle som i dag är hårt belastad kapacitetsmässigt. Prognoserna tyder på att kapacitetsutnyttjandet på banan kommer att öka när trafiken fullt ut är igång på Botniabanan och Ådalsbanan."

"Trafikverket bör utreda vilka ytterligare åtgärder på Ostkustbanan, utöver de som redan finns i gällande plan fram till 2021, som effektivt kan motverka den allt mer ansträngda kapaciteten på banan."

Glad är Emil Källström (C), riksdagsledamot från Örnsköldsvik.

– Mycket glädjande att hårt arbete ger resultat. Regeringen är tydlig med att de åtgärder som i dagsläget finns med i planen angående Ostkustbanan inte räcker till, kommenterar han.

Målet ytterst är dubbelspår på hela sträckan Härnösand-Gävle. Där är man inte än.

– Det här är en delseger och ett steg i rätt riktning. Men än kan vi inte ropa hej. Nu gäller det att fortsätta att komma med argumenten och idka påverkansarbete på olika sätt, säger Emil Källström.

Landshövding Bo Källstrand är försiktig och håller inte med om att det är en tidig julklapp som regeringen delar ut.

– Riktigt så bra är det inte. Det är många steg till innan vi är i mål, säger han.

Noga läst står faktiskt ingenting om dubbelspår i direktiven. Det kunde ha formulerats betydligt skarpare.

– Vår önskan är att man verkligen påbörjar arbetet med dubbelspår och inte bara inriktar sig på att bygga fler mötesplatser.

– Fler mötesplatser ökar visserligen antalet tåg, däremot ger det inte snabbare transporter och snabbare persontrafik. Jag hoppas detta innebär att man tar tag i att bygga dubbelspår, kommenterar Bo Källstrand.

Trafikverkets åtgärdsplan ska vara klar i juni 2013.

Mer läsning

Annons