Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny E4 förbi Härnösand kan dröja länge

Annons
Ny E4 förbi Härnösand kan dröja länge

Det kan dröja många år innan det blir aktuellt med en ny E4 förbi Härnösand.

Kanske ända fram emot år 2020, om det blir någon ny sträckning överhuvudtaget.

Det kan bland annat bero på att Härnösands kommun, i en flera sidor lång inlaga till Vägverket, ställt en hel del krav - varav några kostar stora pengar att genomföra - något som Vägverket i så fall skall betala.

- I den nationella vägplanen som sträcker sig fram till år 2007 finns inte Härnösand med, säger Tomas Ölvebring, sektionschef på Vägverket i Härnösand.

Frågan aktualiserades i förra veckan sedan Vägverket, med start 2004, vill bygga mitträcken för 50 miljoner kronor på sträckan Bölesjön-Fröland, Härnösand. Många tycker att det är en onödig investering med tanke på en blivande E4-sträckning utanför Härnösand, i kombination med att mitträckena i vissa fall ändrar förutsättningarna för de boende i främst Frölandsområdet.

- Vägplanen kommer dock att revideras och innefatta tiden 2004-2015. Huruvida Förbifart Härnösand kommer med där vet vi inte. Det konkurrerar med många andra stora projekt, främst i storstadsregionerna, säger Tomas Ölvebring.

Härnösands kommun kom in med sitt remissvar till Vägverket angående Förbifart Härnösand ett par månader för sent, beroende på att man fick så kort tid på sig, men även därför att man grundligt, på sex-sju sidor, framfört mer eller mindre omfattande önskemål.

- Jag vet inte, men det kan vara därför man satsar på att bygga mitträcken eftersom man måste ta hänsyn till våra önskemål och räknar med en lång process med den nya E4-dragningen. Vi har dock inget emot att man fortsätter utredningen med en förbifart, säger kommunalrådet (s ) Ingvar Wiklund.

Kan du ge något exempel på krav som ni ställer?

- Bland annat pendeltrafiken Härnösand-Sundsvall. Här måste vi få snabbare trafiklösningar på vägen ut till Antjärn för av och påstigningar. Vidare gäller det hamnen och handeln och mycket mer än så. Kan man klara våra krav för att bygga en förbifart är det okej.

Om Förbifart Härnösand kommer med i en plan 2010-2015, så blir nästa steg för Vägverket att utreda alternativa korridorer.

- Den befintliga vägen är alltid en del av dessa korridorer, påpekar Tomas Ölvebring.

Sedan skall det till samrådsmöten och juridiska avvägningar, och från det att spaden sätts i marken tar det runt tre år innan vägen står klar.

- Det kan nämnas att förr-förra torsdagen skulle det ha tagits ett planeringsdirektiv. Det blev inget. Förra torsdagen likaså - det blev inget. Vi kan bara vänta, säger Ölvebring.

Egon Sundlöf

0611-55 48 24

egon.sundlof@tidningen.to

Mer läsning

Annons