Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny app hjälper flygresenärer

/
  • Med den ny appen ska det bli enklare för flygresenärerna att få hjälp.

Härnösandsföretagare ska starta support: "Nya EU-direktiv öppnar den här möjligheten".

Annons

Nu ska det bli lättare för flygresenärer att hantera flygförsening, överbokning och avbokade flyg.

AirHelp Nordic AB är ett nystartat bolag i Härnösand med licens att driva AirHelp i Sverige, Norge, Finland. 

– Nya EU-direktiv öppnar den här möjligheten, säger Härnösandsföretagaren Anders Smedsaas Jörgensen.

Via en app i mobiltelefonen ska man på ett enkelt sätt få hjälp när det uppstår problem.

Själva programvaran har utvecklats i Danmark och Smedsaas Jörgensen har fått licens på den.

– Jag och min hustru Marie Wiklund har startat ett bolag och tanken är att det ska byggas upp en support i Härnösand. Då kan det betyda att vi behöver anställa personal, säger Anders Smedsaas Jörgensen.

Airhelp som är namnet tillämpar principen "No win No Fee", vilket betyder att det är gratis att sända sina krav till Airhelp och att passagerarna betalar om kravet är uppfyllt.

Om kravet godkänns går 75 procent av kompensationen till passageraren. Resten går till AirHelp för att täcka utgifter och eventuella rättegångskostnader.

EU-parlamentet har nyligen beslutat att flygpassagerarnas rättigheter ska bli bättre och att flygbolagen tar ett större ansvar för försenade flygpassagerare.

– Flygbolagen kan inte längre gömma sig bakom ursäkter om extraordinära omständigheter som de länge har blivit kritiserade för. Med lagändringarna kommer ett förtydligande över vad extraordinära omständigheter är, säger Smedsaas Jörgensen.

I de nya reglerna betraktas tekniskt fel som en del av den dagliga driften och är därför inte klassat som en extraordinär omständighet.

Mer läsning

Annons