Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Max 20 kronor i avgift

/
  • Ett lagförslag om ett gemensamt regelverk är nu ute på remiss men länets riksdagsledamöter hoppas på en avgiftsfri bro.

20 kronor.

Så mycket tror Trafikverket att det maximalt kommer att kosta att åka över Sundsvallsbron.

– Besked kan ges först när vägtullslagen är klar, säger Ingemar Frej, regionchef för Trafikverket region Mitt.

Annons

Förra veckan stod det klart att regeringen inte tänker gå emot Trafikverket, och det mesta tyder nu på att det blir en broavgift för både personbilar och yrkestrafik. Men hur mycket det kommer att kosta att köra över Sundsvallsbron är inte klart än. Ett lagförslag gick nyligen ut på remiss. Den bygger på att man ska ta fram ett enhetligt regelverk för alla vägavgifter och broavgifter i Sverige.

– När vägtullslagen finns på plats kan vi göra den slutliga beräkningen. Lagen är en av parametrarna. En annan faktor är byggkostnaden. Vi kan inte ta ut mer i avgift är den faktiska kostnaden, säger Ingemar Frej.

Han förklarar att man tittat på hur avgifterna påverkar trafikflödet. Tar man för mycket i avgift väljer helt enkelt för många bort bron. På den nybyggda Motalabron planerar man att ta 10 kronor per överfart. Ingemar Frej förklarar att det kan bli fråga om samma summa eller högre på Sundsvallsbron. Hur mycket yrkestrafiken får betala är inte heller klart.

– Det kan till viss del differentiera men som lagförslaget ser ut kan det inte vara för stora skillnad mellan privatbilister och yrkestrafik.

Länets riksdagspolitiker har reagerat på förslaget och Ingemar Nilsson (S) är en av dem som hoppas att Sundsvallsbron och liknande projekt inte ska vara avgiftsbelagda. Han tycker att miljöaspekten är viktig.

– Här hotas Sundsvall av böter från EU på grund av den dåliga miljön och samtidigt kan vi tvingas få massor av trafik genom staden på grund av broavgiften.

Han och Susanne Eberstein (S) ska författa en eller eventuellt två motioner som berör avgifterna. Man kommer bland annat att ta upp principen för kommunal medfinansiering av nationell infrastruktur.

– Vi motsätter oss avgifter som finansieringslösning. Lån i riksgälden är att föredra.

Även Eva Lohman (M) från Sundsvall har reagerat på broavgiften.

– Alla vi i Sundsvall känner oss lurade. Framför allt vi som satt i fullmäktige då. Det var inte det här vi skrev avtal på eller diskuterade om, säger hon.

Läs mer: Bilister kan göra avdrag för broavgiften

***

Kostnaden för pendlare:

20 kronor= 9 400 kronor/år

15 kronor= 7 050 kronor/ år

10 kronor= 4 700 kronor/ år

Räknat på två överfarter per dag, 47 veckor per år.

Mer läsning

Annons