Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många resenärer betalar för mycket

/
  • Din Turs nya biljettsystem fungerar inte som det ska. Vissa resenärer får betala ett för högt biljettpris - andra för lågt.

Många resenärer får betala för mycket när de åker kollektivt i Västernorrlands län. Anledningen är ett programmeringsfel i datorerna som räknar ut priset. Det är ännu inte klart när felet kan vara avhjälpt.

Annons

Det var i mars som Din tur i Västernorrland bytte biljettsystem. Och trots att det gått många månader fungerar inte systemet. Många av de som pendlar regelbundet får betala för högt pris. Framför allt drabbas de som åker flera dagar i veckan mellan två orter men inte varje arbetsdag.

– Det här är katastrof för våra resenärer men också katastrof för oss. Vi uppmanar de som drabbats att höra av sig, säger Annica Kjellin, marknadschef på Din tur.

Företaget har en dialog med biljettsystemleverantören som har påträffat programmeringsfel i systemet. I början av oktober hoppades man att felet skulle vara avhjälpt i början av november. Men så blev det inte.

– Det pågår nu test i Härnösand och vi hoppas att felet snart ska vara avhjälpt, säger Annica Kjellin.

Hon ber nu alla resenärer att se över sitt biljettpris och kontakta kundservice om man upptäcker något som inte stämmer.

– Det är resenärer som hört av sig till oss och det är efter resenärers egna iakttagelser som vi uppmärksammat att biljettpris och bonusklass hos vissa resenärer med reskort avviker från det normala. De allra flesta vet ju själv om att något är galet, säger hon.

För en vecka sedan var det 112 personer som hade kontaktat kundtjänst och begärt rättelse. Hon vet inte vad det handlar om för pengar, men i åtminstone ett fall har man betalat tillbaka så mycket som 3000 kronor.

Den norska systemleverantören försöker att lösa problemen.

– Vi vet att det finns problem med en så kallad återhämtningsformel. Den gör att vissa inte får sin bonus. Felet är inte systematiskt utan påträffas bara hos vissa resenärer och, som det verkar, på vissa resor.

De kunder som hört av sig upplever att de betalar för mycket. Men man kan också se att i vissa fall har resenärerna även betalat för lite.

– Det är mycket beklagligt och det skadar förtroendet för systemet som sådant. Vi gör allt vi kan för att det ska hanteras så snabbt som möjligt.

Nu ställer man krav på företaget. Att göra en ny upphandling och köpa ett nytt system är inget alternativ.

– Det handlar ju om miljonbelopp.

Exakt vad detta kostat företaget respektive resenärerna finns det inga uppgifter om.

– Vi hoppas att vår leverantör nu har hittat felet, säger hon.

Mer läsning

Annons