Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Man kan komma långt med en bit trä

Annons
Man kan komma långt med en bit trä

Trä är ett viktigt, levande material som vi inte kan klara oss utan.

Med trä kan man faktiskt åstadkomma väldigt mycket, som att exempelvis tillverka en stol.

Länets träföretag hade i går kommit till Länsmuseet Murberget för att delta i ett seminarium med marknadsföring som förtecken. Seminariet arrangerades av Ywood-projektet, och Martin Timell fungerade som koordinator. Bland talarna hördes bland andra Håkan Persson som berättade om konsten att marknadsföra en stol.

Han pratar alltså för en marknadsföringsbyrå, och med 13 års erfarenhet om hur man gör för att lyckas.

- Det gör ont när man föder, men det som kommer fram är häftigt, säger han med koppling till den kreativa processen.

För så är det. Utan kreativitet, utan innovatörer, har det egentligen ingen betydelse hur bra förutsättningarna är.

Nu gäller det alltså att tillverka, marknadsföra och förhoppningsvis sälja en stol - kanske en miljon exemplar. Det görs utifrån den "kommunikativa plattformen", och därifrån måste man göra följande:

n Våga utmana.

n Våga välja.

n Våga lita på andra.

- Det gäller att hitta det vinnande budskapet, påminner Håkan Persson.

Det är därför som en bra idé måste få göra lite ont, resultatet av den kreativa briefen. Detta i sin tur blir som regel en reklamkampanj, vilket kanske inte alltid är så lätt.

- Jag som kreatör måste övertyga chefen om det, säger Håkan Persson.

Fotnot: Ywood är ett marknadsorienterat utvecklings- och attitydprojekt för träbranschen i Västernorrland där syftet är nätverksbyggande.

Egon Sundlöf

Mer läsning

Annons