Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen ska bli bättrepå att ta hand om klagomål

Annons
Kommunen ska bli bättre

på att ta hand om klagomål

Kommunen ska i fortsättningen ta klagomål inom socialförvaltningens område på ännu mer allvar än idag. Därför gör man en organisation och regler som ska kunna ta emot klagomål och se till så att de behandlas på ett riktigt sätt.

Detta gäller inte klagomål på myndighetsbeslut som även i fortsättningen ska lämnas till länsrätten eller klagomål som gäller sjuk och hälsovård som precis som nu lämnas till sjuksköterskan eller boendechefen i första hand och till landstingets patientnämnd i andra hand.

-Det här är ett ärende som jag tagit initiativ till. Det är viktigt både för brukare och för vår egen personal, säger Torsten Pettersson .

Nu ska socialförvaltningen ta fram en särskild blankett för klagomål och förslag till förbättringar. Varje person inom socialförvaltningen som träffar folk utanför förvaltningen ska ha tillgång till denna blankett.

Alla personer som tar emot blanketten ska också se till så att den blir registrerad och att anmälan omedelbart diarieförs och skickas till den ansvarige chefen som inom 14 dagar ska skicka en bekräftelse till anmälaren. Så vida den inte väljer att vara anonym.

Senare ska också den som anmält få reda på vad kommunen gjort när man handlagt denna anmälan.

För att inga anmälningar ska försvinna skall alla anmälningar och vad man gjort år de rapporteras till Vård och omsorgsnämnden.

- Det är viktigt att vi tar alla anmälningar på stort allvar, säger Ann-Christin Myrgren ordförande i Vård och omsorgsnämnden som ställer sig helt och fullt bakom de nya rutinerna.

lennart lundberg

0611 - 55 48 53

lennart.lundberg@tidningen.to

Mer läsning

Annons