Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höga Kusten-bron fyller 15 år

För precis 15 år sedan samlades närmare 8 000 personer till en kylslagen men lysande fest i Veda. Invigningen av Höga Kusten-bron.

Annons

Med ett tryck på en spak utlöste kung Carl XVI Gustaf ett jättefyrverkeri och förklarade Högakustenbron för invigd. Sedan dess har mycket vatten runnit under bron och miljontals fordon kört över den.

Klicka här för att se bilderna i mobilen.

– Bron har bytt mycket för regionen, och intresset för den är fortfarande stort, säger Kjell Hägglund, lokal projektledare på Trafikverket för drift- och underhåll av bron.

Även om den gigantiska hängbron var den mest spektakulära delen i Höga kusten-projektet så skapades mycket annat under de fyra år det pågick. De 2,1 miljarder kronor som satsades räckte även till 34 mindre broar, 32 kilometer ny E4-väg och 70 kilometer anslutningsväg.

Ett projekt av den storleken genomfördes självklart inte oomtvistat. Arbetsgruppen "Alternativ till Vedabron" kämpade under många år mot bron. Även själva namnfrågan var föremål för livliga diskussioner och just "Vedabron" var ett alternativ som fördes fram på vissa håll.

Höga kusten-projektet kunde slutföras utan allvarligare personskador, men likväl inte utan dramatik. Den 6 april 1995 var katastrofen nära då det började brinna i ett av pylonbenen på Vedasidan. En kranförare och framförallt två brobyggare på 106 meters höjd hamnade då i direkt livsfara. Ett rådigt ingripande av en annan kranförare räddade dock situationen.

Men lördagen den 29 november och måndagen den 1 december 1997 var det fest. Lördagen var allmänhetens dag då de som tog chansen att vandra över bron och delta i folkfesten räknades till över 20 000. Måndagen var den högtidliga officiella invigningsdagen med sång, musik, tal, fyrverkerier och diverse olika honoratiores på hedersplatserna. Vägverkets generaldirektör Jan Brandborn, landshövding Börje Hörnlund, kommunikationsminister Inez Uusman och inte minst kungen var några av dignitärerna.

– Broar är inte enbart tekniska och arkitektoniska mästerverk, brobyggen symboliserar också hur människor knyts närmare. Särskilt viktigt är detta i delar av vårt land där människor bor långt ifrån varandra, sade kungen.

Högakustenbron förkortade avståndet mellan Härnösand och Örnsköldsvik med åtta kilometer. Men Kramfors är nog den kommun som vunnit mest på den attraktionskraft som hängbron fortfarande utövar.

– Både turister och andra hör av sig och vill se bron. I mån av tid kan vår personal till exempel visa brolådan. Att ta upp folk i pylonerna går det av säkerhetsskäl inte att göra på samma sätt, säger Kjell Hägglund.

Strax efter att kungen klockan 15.37 hade öppnat bron gick den sista turen med Hornö-Veda-färjan. Bland andra Vägverkets rederichef Dan Nordberg och Inez Uusman fanns ombord när transportleden stängdes och därmed också en 400-årig epok. Kungen var samtidigt passagerare i den första bilen som körde över bron med landshövdingen bakom ratten.

Nicke Sjödin skaldade invigningsdagen träffsäkert om Högakustenbron: "Den spänner sin båge från strand till strand, ett smycke av stål i Ångermanland:"

Mer läsning

Annons