Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Härnösandsbon om lyfet som inte får gå fel

Jocke Möller har hela världen som arbetsplats och en tung yrkestitel.

Härnösandsbon är Strandjack Operator och en av få som behärskar konsten att lyfta tusentals ton stål med exakt precision ute till sjöss.

Snart gör han det sista stora lyftet på Sundsvallsbron.

Annons

– Det får inte gå fel, säger han.

Egentligen är det sista stora lyftet på Sundsvallsbron det lättaste. Åtta brosektioner är redan på plats. För att få dit dem krävdes lyfthjälp och komplicerade manövrer från en pråm nere på vattnet.

När Jocke Möller sätter sig i sin provisoriskt inredda styrhytt i byggcontainern ute på bron under nästa vecka så är utmaningen inte lika svår.

– Egentligen är det bara att dra rakt upp, säger han.

Allt är förstås relativt. Nionde brosektionen väger 1 300 ton och är 90 meter lång. För att lyfta in den i det gapande tomma hålet, högt ovanför den iskalla Sundsvallsfjärden, krävs precision.

Vid tunga lyft i den här viktklassen finns inte något utrymme för några misstag.

– Går något fel så blir det riktigt galet. Så får det inte bli helt enkelt. Är det något som är osäkert så har vi möten och går igenom innan vad alla ska göra och vad alla ska göra om något blir fel, säger Jocke Möller.

Hans jobb är att styra de båda lyftanordningarna, som är fast förankrade på ytterändarna av bron och syns milsvida omkring. På fackspråk kallas de knallgula ställningarna med de jättelika domkrafterna för Derricks, som är en internationell term i en internationell bransch.

Belgiska företaget Sarens där Jocke Möller jobbar är har 3 000 anställda över hela världen. Själv är han en av Sarens 20-tal experter på tunga lyft – Strandjack Operator. Eftersom han även är off shore-utbildad betyder det att han kan göra jobb på oljeriggar. Sammantaget ger det honom ungefär 200 resdagar om året.

Senast var Jocke Möller på ett varv i Sydkorea. Nästa jobb blir på en oljerigg i Norge. Uppdraget på Sundsvallsbron är med andra ord ett av få som han har hemma i Sverige.

Naturligtvis innebär det att han får lite extra lång tid hemma i Härnösand. Hemmavistelserna är annars begränsade till två veckor i stöten mellan resorna.

– Jag har varit runt hela jorden, från Nya Kaledonien till Kanada, Sydamerika, Asien och Europa, säger Jocke Möller.

Förberedelserna inför det sista lyftet i Sundsvall har tagit ett par veckor. Lyftet i sig beräknas ta tio till tolv timmar.

Under tiden som det pågår så kommer brosektionen att hänga i luften, fäst i domkrafterna med ett stort antal vajrar som var och en tål 15 ton, inklusive en rejält tilltagen säkerhetsmarginal.

– Det är inte alltid det är svårast att lyfta tungt. Utan det är när det är mer precision som det blir svårt. Jag har varit med och lyft 11 000 ton 34 meter upp, men själva lyftet var inte så komplicerat, utan det var allt som var innan.

Vädret är avgörande för när Jocke Möller kommer att göra slutliga lyftet på Sundsvallsbron. Väderprognosen ser god ut för början av veckan. Kanske blir det ett tidigt lyft.

– På måndag ska det komma mer folk från oss hit. Då ska vi stå ute vid broänden och så ska vi börja sänka ned vajrarna.

Tidigast blir det alltså på tisdag, men beslut tas in i det sista.

– Vi tar beslut just innan vi ska lyfta sista gången. Har vi ett väderfönster så blir det av, säger Jocke Möller.

Mer läsning

Annons