Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU redo stödja dubbelspåret

/

Ja från EU, men fortfarande nej i Sverige.
Det är läget för dubbelspåret mellan Gävle och Härnösand på Nya Ostkustbanan.

Annons

EU-parlamentet har nu bestämt att Nya Ostkustbanan är ett av de projekt i Europa som kan söka pengar. Som mest kan man få cirka sju miljarder kronor, av de cirka 30 miljarder som dubbelspåret beräknas kosta totalt.

Men kravet är att projektet finns med i den nationella planen, och det gör den inte i det förslag som nu ligger fram till år 2025. I vår ska regeringen fatta beslut.

– Sträckan Gävle-Härnösand är viktig för Europa, det visar Europaparlamentets beslut. Men även den svenska regeringen har uttryckt detta i förhandlingarna med de andra medlemsländerna som har lett fram till besluten, säger Marlene Deogan som följer frågan noga på Mid Sweden European Office.

– Nu återstår att se hur detta kommer att få genomslag i nationella planen. Vi kommer att fortsätta bevaka frågan i Bryssel men de stora besluten på EU-nivå är nu tagna och implementeringen är mycket upp till varje medlemsland.

Från Nya Ostkustbanan understryks vikten av dubbelspåret för godstrafik på export och för länens utveckling.

Hård kritik har framförts från berörda kommuner och från landshövdingarna i Norrlandslänen att satsningen på Gävle-Härnösand inte finns med i Trafikverkets långtidsplan.

Projektgruppens mål är till en början att få in en första delsträcka i planen. Det blir i så fall sannolikt Sundsvall–Dingersjö.

– Den är relativt billig att bygga, det finns ju redan beslut om att bygga en förlängd mötesstation i Dingersjö, säger projektledaren Christin Borg.

Mer läsning

Annons