Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enigheten sprack om dubbelspåret

/
  • Hans Wiklund på landstinget får tänka om i frågan om aktiebolag för att främja dubbelspår.

Sollefteå säger nej. Det kan man leva med.
Men även Gävle hoppar nu av från en bolagsbildning som ska främja utbyggnad av dubbelspår till Härnösand och då läggs frågan på is.

Annons

Tanken var att landstingen i Västernorrland och Gävleborg skulle bilda aktiebolag redan vid årsskiftet med 17 kommuners stöd i ryggen.

Så blir det inte alls.

– I Gävleborg är Gävle kommun lite svalt intresserad. Landstinget i Gävleborg har ansökt om att ta över det regionala utvecklingsansvaret och då tycker kommunen det är mindre lämpligt att bilda bolag nu.

– Därför har frågan bromsat upp. Det är tråkigt, infrastrukturmässigt är järnvägen en viktig investering.

– Och ju mer enade vi är regionalt, desto bättre är det ju, kommenterar Hans Wiklund, regional utvecklingsdirektör på landstinget i Västernorrland.

I landstingets fall tänkte man inom kort utse en förhandlingsman i processen att utarbeta bolagsordning och finansiering. Plötsligt är det inte alls lika bråttom.

Hittills har intressenterna bakom dubbelspår på Ostkustbanan mellan Härnösand och Gävle samlats över länsgränsen i något som kallas Nya Ostkustbanan. Detta projekt upphör 31 december 2013.

Därför har Region Gävleborg och landstinget i Västernorrland gått ut med intresseförfrågan till länens samtliga 17 kommuner om delägarskap i bolaget som tänktes ta över.

Sollefteå tackar nej. Det stod klart i juni. Kommunstyrelsen ansåg informationen alldeles för knapphändig. Även Ånge och Kramfors har tvekat.

– Övriga kommuner har inte sagt nej. Min bedömning är att i varje fall är kommunerna längs kusten intresserade i Västernorrland, säger Hans Wiklund.

Hur järnvägsfrågan nu ska drivas är oklart. Ett scenario är fortsatt projekt med stöd av länsstyrelsen för att köpa sig tid ett år till.

Dubbelspår Gävle-Härnösand kostar 30-40 miljarder och ingår inte i Trafikverkets plan för 2014-2025.

Mer läsning

Annons