Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En vecka återstår för att rädda Botnia Link

Annons
En vecka återstår för att rädda Botnia Link

Botnia Links framtid avgörs den närmaste veckan. Sedan en tid pågår ett intensivt arbete med att rekonstruera bolaget för att komma tillrätta med underskottet på drygt 26 miljoner kronor. Lyckas man inte återstår inget annat än konkurs.

Härnösands kommun är en av de som fått förfrågan att delta i rekonstruktionsarbetet.

- För vår del gäller det de 3,4 miljoner kronor som Botnia Link har i obetalda hamnavgifter, säger kommunchefen J-O Friman, som deltar i förhandlingarna.

De tre miljoner kronor kronor som det kommunala bolaget Härnösands Invest AB gav som villkorat lån till Botnia Link sommaren 2000 berörs inte.

- Vi ska nu hantera det här på bästa möjliga sätt för kommunen och bolaget, säger J-O Friman.

Ett förslag kommer att arbetas fram som kommunstyrelsen ska ta ställning till om 14 dagar. Innan dess ska det passera hamnstyrelsen, som är lika med kommunstyrelsens arbetsutskott.

Härnösands kommun är dock bara en av pusselbitarna i rekonstruktionen. Här finns också Vasa kommun i Finland, med liknande bild som Härnösand och rederiet AB Engship som man hyr färjan M/s Transparaden av. Det är till AB Engship som Botnia Link har de största skulderna att reglera.

För att klara rekonstruktionen behövs också ett rejält kapitaltillskott.

Enligt aktiebolagslagen ska en kontrollbalansräkning upprättas när bolagets eget kapital underskrider hälften av aktiekapitalet.

En sådan kontrollbalansräkning upprättades redan 31 maj förra året. Vid bolagsstämman den 27 juni hade man två val: Likvidation eller rekonstruktion. Man valde den sistnämnda vägen.

Det innebar att man enligt aktiebolagslagen hade åtta månader på sig att få bolaget på fötter. Överskrider man den tiden är styrelseledamöterna och de aktieägare som röstat på stämman, personligen ansvariga för bolagets skulder.

En framräkning visar att den 27 februari är sista datum för en rekonstruktion. Det bekräftas av Botnia Links styrelseordförande Anders Kempe.

- Innan dess måste vi vara färdiga, säger han. Vi jobbar nu vidare.

Hur allvarlig situationen är visar siffrorna från bolagets balansräkning den 31 december: Där är aktiekapitalet drygt 9.8 miljoner kronor samtidigt som det egna kapitalet ligger på ett minus på närmare 16,6 miljoner kronor.

Vid en tidigare rekonstruktion senhösten 2000 efterskänkte Härnösands kommun 3,1 miljoner kronor i obetalda hamnavgifter. Men det är inte de 3,4 miljoner kronor som nu står på spel som är det viktigaste för kommunen.

Skulle inte Botnia Link klara sig så är det stor risk att även projektet North East Cargo Link följer med. Ett projekt där det redan satsats mycket pengar och som man satt stort hopp till när det gäller den framtida utvecklingen av kommunen.

Leif Åhman

0611-55 48 25

leif.ahman@tidningen.to

Mer läsning

Annons